Document Type : پژوهشی- کاربردی

Authors

1 Assistant Professor, Department of Sociology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Instructor, Department of Economics, Masjed Soleyman Branch, Islamic Azad University, Masjed Soleyman, Iran

Abstract

Social distancing is an important public health recommendation implemented to reduce the prevalence of Covid-19. The virus was on the rise, especially among young people, but there was no precise information about how they behave in terms of social distance. The qualitative study examines how young people participate in social distance and the reasons for following or violating health guidelines. The sample was purposefully selected from the Iranian youths of 14 to 24. The collected data were also inductively coded and analyzed using descriptive statistics. Most of participants stated that they followed social distance (0.81). Moreover, 344 respondents (0.45) reported that they or others had violated health protocols in some cases, often for visiting friends, family or other important people. 388 people (0.51) stated that the observance of social distance was due to the rule of the National Corona Headquarters and the closure of jobs. 245 participants (0.32) stated that social distance had a negative effect on their interactions with others. To protect the health of people in the community, more than a quarter of respondents stated they had followed the social distance to protect themselves and others (including relatives and vulnerable people) against the pandemic. Moreover, people of 19 to 24 had more accurate perceptions and compliance with health precautions than other ages (0.68).
 

Keywords

  1. افراشته، س.، علی محمدی، ی.، و سپندی، م. (1399). نقش جداسازی، قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در مهار اپیدمی کووید-19. مجله طب نظامی، 2(2)، 210-211.
  2. جعفری، ن.، و برومند، ت. (1399)، فاصله‌گذاری یا طرد اجتماعی؟ بررسی کووید-19 براساس تجربه زیست‌ شهری. جستارهای شهرسازی، (53)، 43-50.
  3. دهقانی فیروزآبادی، م.، شریف‌زاده، غ. ر.، ریاحی، م.، و قاسمی، م. (1399). مدیریت بیماری کرونا ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 26(9)، 216-219.
  4. رحمتی، ا. (1399). فایده‌گرایی. نشریه اطلاعات حکمت و معرفت، 15(7)، 54-57.
  5. رستمی راد، ش.، مصلحی، ح.، باقری، غ.، نصر اصفهانی، م.، محمودیان، ز.، پیمانی فروشانی، ف.، و امینی، ن. (1399). بررسی جنبه‌های مختلف رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با رویکرد کاهش شیوع ویروس کرونا. همایش ملی تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد.
  6. ریتزر، ج. (1389). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر. تهران: انتشارات علمی.
  7. رییسی، ج.، آقابابایی، ع. ر.، روانی، ه.، و پورنبیل، م. (1399). تأثیر قرارگیری در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط پاندمی کرونا بر فعالیت بدنی و خلق و خوی شهروندان شهر اصفهان. ارمغان دانش، 25(ویژه‌نامه کرونا)، 861-880.
  8. زارعی‌وند، ل.، قدرتی، ش.، و ارفعی مقدم، ع. (1399). بی‌تفاوتی اجتماعی دانشجویان و عوامل اجتماعی مرتبط با آن. نشریه مسائل اجتماعی ایران، 11(2)، 125-152.
  9. سعادت‌طلب، آ.، و جعفری، م. (1399). تحلیل نقش نشاط معنوی در رابطه میان سرمایه‌های اجتماعی و حمایت اجتماعی با تاب‌آوری کارکنان در برابر همه‌گیری بیماری کووید 19 در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی. فصلنامۀ پژوهش در سلامت روانشناختی، 14(1)، 116-129.
  10. شیردل، ا.، و محمدی، م. (1400). «مطالعۀ کیفی شکل‌گیری احساس تعلق اجتماعی و تکرار جرم در مددجویان سابقه‌دار. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(2)، 499-528.
  11. صفاری، ع.، صابری، ر.، لکی، ز.، و رضایی، ع. (1400). تأثیر شیوع بیماری کووید 19 و فاصله‌گذاری اجتماعی بر نرخ جرایم. پژوهش‌های حقوق جزا و جرمشناسی، (17)، 209-237.
  12. علی‌نژاد، م.، و مرشدی، ا. (1399). فاصلۀ اجتماعی و خصیصۀ اقتصادی سنجش رابطۀ فاصلۀ اجتماعی و خصیصۀ اقتصادی در نگرش گردشگران و کسبۀ مقیم یزد به یزدی‌ها. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(2)، 447-469.
  13. Andersson, J., Pol Campos, M., Armando, M., & Erik, W. (2021). Anticipation of COVID-19 vaccines reduces willingness to socially distance. Journal of Health Economics, (80), 102530.
  14. Crof, M., & Moore, R. (2019). Rural students: Technology, coursework, and extracurricular activities. ACT Center for Equity in Learning. Retrieved June 30, 2020, from https://equityinlearning.act.org/wp-content/ themes/ voltron/ img/ tech-briefs/rural-students.pdf
  15. Dunn, R., Melissa, D., Sam, S., Arianna, S., Kelsey, H., Marika, W., & Tammy Ch. (2021). Stay home so this can be over: A national study of youth perspectives on social distancing during the COVID-19 pandemic. Preventive Medicine Reports, 22, 101355.
  16. Eghtesadi, M., & Florea, A. (2020). Facebook, Instagram, Reddit and TikTok: A proposal for health authorities to integrate popular social media platforms in contingency planning amid a global pandemic outbreakl. Public Health, 111, 389–391.
  17. Eichenbaum, M., Rebelo, S., & Trabandt, M. (2021). The macroeconomics of epidemics. The review of Financial Studies, 34(7), 5149-5187.
  18. Farboodi, M., Jarosch, G., & Shimer, R. (2021). Internal and external effects of social distancing in a pandemic. National Bureae of Economic Research, Working Paper 27059, 1-62.
  19. Karimi, F., & Lynch, J. (2020). Young people are throwing coronavirus parties with a payout when one gets infecte. Retrieved September 9, 2020, from https://www.cnn.com/2020/07/02/us/alabama-coronavirus-parties-trnd/index.html
  20. Kissler, S. M., Tedijanto, C., Goldstein, E., Grad, Y. H., & Lipsitch, M. (2020). Projecting the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the postpandemic period. Science, 368(6493), 860–868.
  21. Krammer, F. (2020). SARS-CoV-2 vaccines in development. Nature, 586, 516–527.
  22. Lau, K., Miraldo, M., Galizzi, M. M., & Hauck, K. (2019). Social norms and free-riding in influenza vaccine decisions in the UK: An online experiment. , (394), S65.
  23. Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., & Crawley, E. (2020). Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218-1239.
  24. (2020). Younger adults are increasingly testing positive for the Coronavirus. Retrieved July 21, 2020, from https:// www.npr.org/ sections/ health-shots/ 2020 /0 6/19/880912184/younger-adults-are-increasingly-testing-positive-for-coronavirus
  25. Olding, J., Sophia Z, Carole, O, Kathleen, F. (2020). Penetrating trauma during a global pandemic: Changing patterns in interpersonal violence, self-harm and domestic violence in the Covid-19 outbreak. Journal of the Royal Colleges of Surgeons of Edinburghand Ireland, 19, 1-6.
  26. Oosterhoff, B., Palmer, C. A., Wilson, J., & Shook, N. (2020). Adolescents’ motivations to engage in social distancing during the COVID-19 pandemic: Associations with mental and social health. Adolescence Health, 67(2), 179–185.
  27. Saad L., & Gallup, S. (2020). Americans stilll social distancing, but intensity is evolving. Retrieved June 30, 2020, from https:// gallup.com/ poll/ 312206/americans-social-distancing-intensity-evolving.aspx
  28. (2020). Unpacking the new WHO controversy over asymptomatic COVID-19 transmission. Retrieved July 20, 2020, from https:// time.com/ 5850256/ who-a symptomatic-spread/
  29. United States Census Bureau. (2020). Household pulse survey: Measuring social and economic impacts during the COVID-19 pandemic. Retrieved June 30, 2020, from https://www.census.gov/programs-surveys/household-pulse-survey.html
CAPTCHA Image