Document Type : *

Authors

1 Assistant Professor in Social Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran

2 MA in Social Research, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran

3 MA in Cultural Studies, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

The contemporary era witnessed women’s redefinition of their own identity as the result of huge social changes that caused by the introduction of modernity into Iran. The changing process from assuming traditional roles to modern ones has not ever been without challenges. Women have been fighting the gender inequalities structures. Taking a feminism phenomenological approach and a qualitative method, the study explored the lived experience of women working as journalists in communicating with their male co-workers. In-depth interviews were done with 16 female journalists working for journals of Mashhad. The participants’ experiences of the gender inequality in workplace were classified into three categories. The underlying causes of gender inequality in workplace were the devastating cycle of reproducing gender socialization, gender-oriented structure of labour division, existence of gender clichés, and gender ideologies. The existence of such unequal structure in workplace has resulted in the unequal distribution of power, wealth, status and opportunities in favour of men, as well as gender blindness in workplace, ignoring the maternal and female requirements, deprivation feelings, reduction of job motivation, and stress among women. The experiences of the women show that some strategies have been taken against the inequalities: self-objectification and relying on gender capital, self-silence and obeying the unequal structure, a combination of resistance and passivity, and resisting the structure. The results also showed that although press is the pioneering field in culture of the society, it is intermingled with gender inequality. The appropriate actions for solving the social and cultural problem is paying attention to the underlying causes and their consequences for female journalists.

Keywords

  1. احمدی ­کهنعلی، ر.، بهبودی، م. ­ر.، و جام­جور، ط. (1392). موانع دستیابی زنان به پست‌های مدیریتی از دیدگاه مدیران زن (مطالعه‌ای کیفی در شهر بندرعباس).زن در توسعه و سیاست، 11(3)، 333-349.
  2. اعزازی، ش. (1380). تحلیل ساختاری جنسیت: نگرش بر تحلیل جنسیتی در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  3. اعظم­‌آزاده، م.، و مشتاقیان، م. (1395). موانع مشارکت زنان در فرایند توسعه اجتماعی. مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)، 7(1)، 31-55.
  4. امینی، س.، و عزتی، ن. (1396). بررسی جامعه­‌شناختی احساس محرومیت نسبی جوانان مناطق توسعه‌یافته­ و کمتر توسعه‌­یافته شهر تهران. توسعه محلی روستایی-شهری، 9(1)، 101-120.
  5. بابایی‌­زکلیکی، م. ­ع. (1385). چالش­‌های زنان برای ارتقا به مشاغل مدیریتی در سازمان­‌های دولتی. مدرس علوم انسانی، 10(ویژه‌نامه مدیریت45-81.
  6. جنادله، ع.، و پویا، ز. (1398). موانع ارتقاء شغلی زنان در ایران: الزامات نقشی یا محدودیت‌های ساختاری (فراتحلیل کیفی مطالعات دهۀ اخیر).فصلنامه علوم اجتماعی، 26(84)، 9-40.
  7. حکیم، ک. (1391). سرمایه جنسی و نقش آن در مناسبات قدرت جامعه (جلد اول) (ژ. سرابی، مترجم). (کتاب الکترونیکی)
  8. خزان، ن.، و وثوقی، م. (1395). تبیین جامعه­‌شناختی تأثیرات مردسالاری بر احساس محرومیت نسبی و احساس بیگانگی زنان از خود و از زندگی زناشویی. بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7(1)، 57-98.
  9. دادگران، م.، دلاور، ع.، و شمس ­غیاثوند، ا. (1391). مقایسه چالش‌­ها و فرصت­‌های شغلی زنان روزنامه‌نگار با زنان غیر­روزنامه­‌نگار در حوزه ارتباطات. مطالعات رسانه‌­ای، 7(17)، 89-98.
  10. ذکایی، م. س. (1381). نظریه و روش در تحقیقات کیفی. فصلنامه جامعه‌­شناسی و علوم‌­اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، (17)، 41-69.
  11. رفعت­‌جاه، م.، و قربانی، س. (1390). تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقای شغلی زنان. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9(1)، 117-146.
  12. ریاحی، م.­ ا.، و محمودآبادی، ز. (1395). تبیین جامعه­‌شناختی تفاوت­‌های جنسیتی در افسردگی با تأکید بر مفهوم خود­خاموشی در نهاد خانواده (مطالعه موردی زنان و مردان ازدواج کرده­‌ی شهر تهران). جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 3(8)، 167-201.
  13. سجودی، ف.، و طباطبائی یزدی، ل. (1393). ایدئولوژی جنسیتی بصری در آثار نقاشان زن و مرد با موضوع پرتره زنان در شش دهه­ گذشته­‌ی ایران، جامعه­‌شناسی هنر و ادبیات، 6(2)،187-212.
  14. شکرچی، ا.، و شرافت، ش. (1396). رابطه گرایش سیاسی دولت­‌ها و هنجارهای شغلی روزنامه‌­نگاری با حضور زنان در روزنامه­‌ها. جهانی رسانه، 12(1)، 85-103.
  15. شهابی، م.، و اعطاف، و. (1393). مطالعه پدیدارشناسانه نگرانی مردان از ابژه­‌سازی و خود­ابژه­‌سازی زنان، مجله جامعه‌­شناسی ایران، 15(2)، 126-152.
  16. شیری، ا.، فرجی، ا.، و یاسینی، ع. (1397). تجربه­ نابرابری جنسیتی در ارتقاء و انتصابات سازمانی: خوانشی استعاری از پدیده پله‌برقی شیشه‌­ای. پژوهشنامه زنان، 9(2)، 1-31.
  17. صادقی، ر.، و شهابی، ز. (1396). مطالعۀ کیفی موانع و چالش‌های مادری زنان شاغل در شهر تهران.مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 6(4)، 715-734.   
  18. فروتن، ی.، و شجاعی ­قلعه­‌نی، م. (1398). رویکرد اجتماعی به اشتغال زنان در ایران. مجله جامعه­‌شناسی ایران، 20(4)، 33-47.
  19. فلیک، ا. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی (ه. جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
  20. کلانتری، ع.، و فقیه­ ایمانی، ف. (1392). فراتحلیل پژوهش‌­های انجام‌شده دربارۀ «نابرابری جنسیتی». زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، 5(1)، 123-140.
  21. نصیری­ ولیک­بنی، ف.؛ بهشتی­راد، ر. (1393). بررسی نقش سقف شیشه‌ای بر کاهش عدالت سازمانی ادراک شده.مطالعات اجتماعی روان­شناختی زنان، 12(4)، 149-172.
  22. هزار­جریبی، ج.؛ پیله­وری، ا. (1391). شناسایی موانع اجتماعی دستیابی کارکنان زن بانک ملی شهر تهران به موقعیت­‌های مدیریتی. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان), 10(2)، 25-42.
  23. Allen-Collinson, J. (2011). Feminist phenomenology and the woman in the running body. Sport, Ethics and Philosophy, 5(3), 297-313.
  24. Ashaf, A. F., & Kartika, T. (2019). Victim or actors: The typology of Indonesian woman journalists. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 35(1),29-40.
  25. Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
  26. De-Miguel-Pascual, R., Berganza-Conde, M. R., & Parratt-Fernández, S. (2017). Women journalists in Spain: An analysis of the sociodemographic features of the gender gap". El Profesional de la Información (EPI), 26(3), 497-505.
  27. Dukes, S. (1984). Phenomenological methodology in the human sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203.
  28. Gardiner, R. A. (2018). Hannah and her sisters: Theorizing gender and leadership through the lens of feminist phenomenology. Leadership, 14(3), 291-306.
  29. Ghorbani, M., & Tung, R. L. (2007). Behind the veil: An exploratory study of the myths and realities of women in the Iranian workforce. Human Resource Management Journal, 17(4), 376-392.
  30. Honer, A., & Hitzler, R. (2015). Life-world-analytical ethnography: A phenomenology-based research approach. Journal of Contemporary Ethnography, 44(5), 544-562.
  31. Hycner, R. H. (1985). Some guidelines for the phenomenological analysis of interview data. Human Studies, 8(3), 279-303.
  32. Melki, J. P., & Mallat, S. E. (2016). Block her entry, keep her down and push her out: Gender discrimination and women journalists in the Arab world. Journalism Studies17(1), 57-79.
  33. North, L. (2016). Still a ‘blokes club’: The motherhood dilemma in journalism. Journalism, 17(3), 315-330.
  34. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. London: SAGE Publications.
  35. Rao, S., & Rodny-Gumede, Y. (2020). Gazing past the glass ceiling: Indian and South African female journalists’ perceptions of their role and power in the newsroom. Global Media and Communication, 16(1), 57-74.
  36. Sarfaraz, L., & Faghih, N. (2011). Women’s entrepreneurship in Iran: GEM based-data evidence. Journal of Global Entrepreneurship Research, 1(1), 45-57.
  37. Simms, E. M., & Stawarska, B. (2014). Introduction: Concepts and methods in interdisciplinary feminist phenomenology. Janus Head, 13(1), 6-16.
  38. Todres, L. (2005). Clarifying the life-world: Descriptive phenomenology. In I. Holloway (Ed.), Qualitative research in health care (pp. 1-4-124). Milton Keynes, UK: Open University Press.
  39. World Economic Forum. (2021). The global gender gap report. Insight Report. Retrieved from https://www.weforum.org
CAPTCHA Image