Document Type : *

Authors

1 Associate Professor in Department of Sociology, Kurdistan University, Sanandaj, Iran

2 PhD Candidate in Cultural Sociology, Tehran University, Tehran, Iran

3 MA in Sociology, Tehran University, Faculty of Social Science, Tehran, Iran

Abstract

 
The main purpose of this study was a deconstructive reading of the death of kolbrs. The sign-event of the death of kolbar is a means for pondering upon the situation in which kolbari is an object of control, policy making, and management. The process of naming and objectifying kolbars is the other side of the same coin of disclaiming the moral responsibility from the residents of the inner parts as subjects in contrast to the death of frontiers as Others. The study tried to be a deconstructive reading of this death, i.e., a deep deconstruction of mechanisms and methods that the dominant discourse uses to present the Other as an indisputable and unmerciful being. To achieve this purpose, the study relies on some concepts such as the binary of the drive of death and the drive of life, Eros-Thanatos dialogic, the conflict between regular issues and politics, and the hierarchy of distribution of tangible issue. In addition to these theoretical concepts, it was tried to delve into the everyday lives, and the objective status of the production of the phenomenon of kolbari and sing-event of the death of kolbar through a deconstructive reading and using the analysis of interviews with twenty kolbars. The results showed that the logic of dominant political economy in border provinces pushes the people of middle and poor classes to smuggling activates out of city by making them feel redundant people in urban spaces. Then, the cycle of executing cross-border security and trade results in their death. But their death is presented as being accidental and the cost of providing security. The sign-event of death of kolbar in its current form is a construction of media, the main function of which is hiding and forgetting turning regular people into evil and worthless people.

Keywords

  1. ارسطو. (1349). سیاست (ح. عنایت، مترجم). تهران: شرکت سهامی کتاب­‎های جیبی.
  2. اصلانی، ع.، دیندارلو، س.، و اصلانی اسلمرز، ا. (1394). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش مرزنشینان بانه­‎ای به قاچاق کالا (زمینه­‎ها و راهکارها). انتظام اجتماعی، 7(2)، 33-56.
  3. افلاطون. (1366). قوانین کتاب سوم (م. ح. لطفی تبریزی، و ر. کاویانی، مترجمان). تهران: انتشارات خوارزمی.
  4. آفرین، ف. (1390). چالش ساختار و معنا: خوانش واساز از نگارۀ بیرون آوردن یوسف از چاه. باغ نظر، 16(8)، 64-55.
  5. تلخابی، م. (1392)، دیالکتیک مرگ و زندگی در شعر خیام. هشتمین کنگرۀ انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، زنجان، ایران.
  6. جلایی‎­پور، ح.، و بهمن، ب. (1395). مطالعه جامعه­‌شناختی پیامدهای اقتصادی بازار و تجارت مرزی (اتنوگرافی انتقادی بازار مرزی بانه). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 5(4)، 573-539.
  7. خبازی، م.، و سبطی، ص. (1395). مسئولیت در برابر مرگ دیگری، بنیاد سوژه در فلسفۀ لویناس. غرب­شناسی بنیادی، 7(2)، 22-1.
  8. خضرپور، م.، صمدیان، م.، و بیگدلو، ر. (1397). تحلیل و شناسایی عوامل مؤثر بر برقراری امینت پایدار در راستای حل معضل کولبری (مورد مطالعه: شهرهای پیرانشهر، سردشت، بانه و مریوان). پژوهشنامۀ جغرافیای انتظامی، ۲۴، 66-37.
  9. رانسیر، ژ. (1393). ناخودآگاه زیباشناختی (ف. اکبرزاده، مترجم). تهران: نشر چشمه.
  10. رانسیر؛ ژ. (1392). ده تز در باب سیاست (ا. مهرگان، مترجم). تهران: رخداد نو.
  11. ریو، ج. م. (1387). انگیزش و هیجان (ی. سیدمحمدی، مترجم). تهران: ویرایش.
  12. سلیمانی، ک.، و محمدپور، ا. (1399). زیستن در حاشیه: اقتصاد سیاسی کولبری در روژهه‎­لات. ایران آکادمیا، 6، 165-128.
  13. سهرابی، م. (1396). بازشناسی فرصت‎­ها و تهدیدهای امنیتی در مرزها. پژوهش­نامۀ مطالعات مرزی، 5(2)، 53-41.
  14. سیاسی، ع. (1379). نظریه­‎های شخصیت یا مکاتب روان­شناسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  15. شاملو، س. (1382). مکتب­‎ها و نظریه­‎ها در روا‌ن‌شناسی شخصیت. تهران: رشد.
  16. شولتز، د. پ.، و سیدنی، آ. ش. (1385). نظریه‎­های شخصیت. تهران: مؤسسۀ نشر ویرایش.
  17. شولتز، د. پ.، و سیدنی، آ. ش. (1387). تاریخ روان­شناسی نوین. تهران: دوران.
  18. فروید، ز. (1382). ورای اصل لذت (ی. اباذری، مترجم). ارغنون، 18، 81-25.
  19. کاپوتو، ج. (1396). چگونه کیرکگور بخوانیم (ص. نجفی، مترجم). تهران: نشر نی.
  20. کامو، آ. (1386). طاعون (ر. سیدحسینی، مترجم). تهران: انتشارات نیلوفر.
  21. مصلح، ع.، و پارسا خانقاه، م. (1390). واسازی به­‎منزلۀ یک استراتژی. متافیزیک، 3(11 و 12)، 72-59.
  22. ویمر، ر.، و دومینیک، ج. (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی (ک. سیدامامی، مترجم). تهران: انتشارات سروش.

 

  1. Allan, G. (2003). A critique of using grounded theory as a research method. Electronic Journal of Business Research Methods, 2(1), 1-10.
  2. Bigagli, F. (2010). And who art thou, boy? Face-to-face with Bartleby; Or Levinas and the Other. Leviathan12(3), 37-53.
  3. Freud, S. (1957). Thoughts for the times on war and death. In: the standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud (Volume XIV; 1914-1916) (pp. 273-300). London: the Hogarth Press.
  4. Hans, G. G. (1996). The enigma of Death: The art of healing in a scientific age. California: Stanford University press.
  5. Levinas, E. (1979). Totality and infinity: An essay on exteriority(Vol. 1). Heidelberg : Springer Science & Business Media.
  6. Levinas, E. (1981). Otherwise than being or beyond essence(Vol. 4121). Heidelberg: Springer Science & Business Media.
  7. Levinas, E. (1987). Time and the other (R. Cohen, Trans). Pennsylvania: Duquesne University Press.
  8. Norbert, E. (2001). The loneliness of the dying. London: Continuum.
  9. Selden, L. (2005). On grounded theory-with some malice. Journal of Documentation, 61(1), 114-129.

 

 

CAPTCHA Image