نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

چکیده

دانش آموزان نسبت به مواد درسی نگرش‌هایی دارند که بررسی وسنجش آن‌ها مورد توجه محققان بوده است. یکی از ارکان اساسی و مهم برنامه ریزی درسی درحوزه مطالعات اجتماعی مربوط به سنجش نگرش فراگیران درس مطالعات اجتماعی است. مسئولان آموزشی به روشنی، دقت و با تکیه بر داده های واقعی می توانند به برنامه ریزی درسی درست و معتبردر زمینه مطالعات اجتماعی نایل آیند. مقاله حاضر با اهداف ذیل انجام شد: سنجش نگرش دانش آموزان دختر و پسردبیرستان‌های شهراصفهان نسبت به درس مطالعات اجتماعی، میزان نگرش فراگیران برحسب جنسیت، میزان اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی و بررسی ارتباط بین نگرش مورد نظر با اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی. ابزارتحقیق شامل دو پرسش‌نامه در زمینه نگرش به درس مطالعات اجتماعی(آیکن، 1987: 2005) و اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی(ابوالقاسمی و همکاران، 1375) بود که پرسش‌نامه اول در بردارنده چهار پاره مقیاس احساس لذتمندی، انگیزش به یادگیری، اهمیت داشتن واحساس ترس ونگرانی به درس مطالعات اجتماعی می باشد. داده های پژوهش از بین 300 دانش آموزدختر و پسردبیرستان‌های دوناحیه آموزش و پرورش شهراصفهان جمع آوری شد. پژوهش نشان داد که ابزارتحقیق از پایایی و روایی مطلوب برخوردار بود و علاوه برآن نتایج توصیفی نشان داد که دانش آموزان از میزان متوسط نگرش به درس مطالعات اجتماعی و هم چنین اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی برخوردارند.آزمون فرضیات مبین آن بود که تفاوت معناداری درنگرش به درس و همچنین اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود نداشته و علاوه برآن روابط معناداری بین نگرش به درس و اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی وجود داشته است. چهارمولفه نگرش به درس مطالعات اجتماعی روابط معناداری با اضطراب امتحان درس مطالعات اجتماعی ازخود نشان داده اند.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image