نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب

2 دانشگاه پیام نور، تهران

چکیده

هدف این مطالعه بررسی رابطة بین یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان با استفاده از مدل معادلات ساختاری (در دستگاه‌های دولتی کرمانشاه) ادارات دولتی شهر کرمانشاه است. روش مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری در این مطالعه کلیة ادارات دولتی شهر کرمانشاه است که از بین همة آن‌ها تعداد هشت ادارة کل انتخاب و با استفاده از جدول نمونه‌گیری لین تعداد 377 نفر برای مطالعه با استفاده از روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه بوده که روایی آن با استفاده از روایی سازه‌ای و به‌طور خاص با استفاده از تحلیل عاملی برآورد شد و برای سنجش پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS و Amos تحلیل شدند و آزمون‌هایی چون ماتریس هم‌بستگی، تحلیل واریانس برای فرضیه‌های پژوهش و رگرسیون و معادلات ساختاری برای آزمون مدل استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین یادگیری سازمانی و رضایت‌مندی شغلی رابطة مثبت و معناداری (495/0=r) وجود دارد و این نتیجه قابل‌تعمیم به‌ کل جامعة آماری است. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می‌دهد که بین میزان یادگیری سازمانی و رضایت شغلی هم‌بستگی بالایی وجود دارد، به‌طوری‌که مقدار T برای این متغیر برابر (79/9 T=) است. میزان ضریب تعیین برابر با 24/0 = به دست آمد. نتایج مدل ساختاری نشان می‌دهد که داده‌های گردآوری‌شده تا حد زیادی از مدل اندازه‌گیری و ساختاری حمایت می‌کنند. از طرفی شاخص‌های مربوط به برازش مدل نشان می‌دهند که مدل اندازه‌گیری این پژوهش از وضعیت قابل قبولی برخوردار است و بیشتر بارهای عاملی دارای تفاوت معناداری با صفر هستند. برآوردهای استاندارد برای ضرایب تأثیر و همچنین بارهای عاملی نشان می‌دهد که اثر مستقیم متغیر یادگیری سازمانی بر رضایت‌مندی کارکنان معنادار است.

کلیدواژه‌ها

1. اشنایدر، سی و ژان سوئی، ب. (1382). مدیریت در پهنة فرهنگ‌ها. (م. اعرابی و د. ایزدی، مترجمان). تهران: پژوهش‌های فرهنگی.
2. اعتباریان، ا. و خلیلی، م. (1387). رابطة کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با رضایت شغلی سازمانی (کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اصفهان). دانش و پژوهش در روان‌شناسی، 1 (35 و 36)، 106-81.
3. ایران‌زاده، س. (1382). جهانی‌شدن و تحولات استراتژیک در مدیریت و سازمان. تهران: افق دانش.
4. رحمان سرشت، ح. (1386). تئوری‌های سازمان و مدیریت از تجددگرایی تا پساتجددگرایی (دوران تجددگرایی و مدرنیسن). جلد اول. تهران: دوران.
5. رهنورد، ف.ا. و زارع پور، ف.ا. (1378). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده. مدیریت دولتی، 2 (5)، 76-59.
6. روزن باوم، ه. (1367). خانواده به منزلة ساختاری در مقابل جامعه. (م. ص. مهدوی، مترجم). تهران: نشر دانشگاهی.
7. ساعتچی، م. (1387). روان‌شناسی کار (کاربرد روان‌شناسی در کار، سازمان و مدیریت). تهران: مؤسسة نشر ویرایش.
8. سنگه، پ. (1386). پنجمین فرمان خلق سازمان یادگیرنده. (ح. کمال هدایت و م. روشن، ترجمان). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
9. شرمر، ه. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. (م. ایران نژاد پاریزی، م. ع. بابایی و م. ع. سبحان اللهی، مترجم). تهران: انتشارات مهتاب قدس.
10. مارکوارت، م. (1385). ایجاد سازمان‌یادگیرنده. (م. ر. زالی). تهران: دانشگاه تهران.
11. میردریکوندی، ر. (1379). شغل، رضایت شغلی و روش‌های ارزیابی آن. نشریة معرفت، 1 (38)، 77-64.
12. نادی، م.ع.، گل‌پرور، م. و سادات، س. ع. (1388). رضایت شغلی سازمانی و آرزوهای- شغلی کارکنان در محیط‌های کاری. جامعه‌شناسی کاربردی. 22 (37)، 176-159.
13. Akoff, R. (1996). On learning and the systems that facilitate it. Center for Quality of Management Journal, 5(2), 27-35.
14. Bauer, T. N., Bodner, T., Erdogan, B., Truxillo, D. M., & Tucker, J. S. (2007). Newcomer adjustment during organizational socialization: A meta-analytic review of antecedents, outcomes, and methods. Journal of Applied Psychology, 92(3), 707-721.
15. Gruidl, J., & Hustedde, R. (2003). Evaluation of capacity-building programs: A learning organization approach. Journal of Extension. Retrieved from https://www.joe.org/joe/2003october/a1.php.
16. Heathfield, M. S. (2000). Make learning matter: Become a learning organization. Retrieved from https:// www. thebalance. com/ make – learning -matter - become - a- learning-organization -1917939
17. Kang, K. H., Lee, S., & Huh, C. (2010). Impacts of positive and negative corporate social responsibility activities on company performance in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 29(1), 72-82.
18. Love, P. E. D., Li, H., Irani, Z., & Faniran, O. (2000). Total quality management and the learning organization: a dialogue for change in construction. Construction Management and Economics, 18(3), 321-331.
19. Lowhorn, G. L. (2009). The effect of supportive organizational leadership, organizational socialization, and satisfaction with supervision on turnover as mediated by organizational commitment and job satisfaction in faculty (Unpublished doctoral dissertation). Regent University, Virginia, VA.
20. Lussier, R. (2002). Human relations in organizations: Applications and skill building. New York, NY: McGraw-Hill Education.
21. Neefe, D. O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes (Unpublished master's thesis). University of Wisconsin-Stout, Wisconsin, WI.
22. Pitts, R. (2010). Organizational socialization of physicians into a large medical group practice. (Unpublished doctoral dissertation), Walden University, Minnesota, MN.
23. Rodriguez, S. D., Perez, J. F. M., & Val, M. P. d. (2003). An empirical study about the effect of cultural problematic on organizational learning in alliances. The Learning Organization, 10(3), 138-148.
24. Schermerhorn Jr., J. R., Hat, J. G., & Osborn, R. N. (1998). Basic organizational Behavior. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
25. Tsai, K.-H., & Wang, J.-C. (2004). The R&D performance in Taiwan's electronics industry: A longitudinal examination. R&D Management, 34(2), 179-189.
26. Van Maanen, J., & Schein, E. (1979). Toward a theory of organizational socialization. Research in Organizational Behavior, 1(2), 209–264.
CAPTCHA Image