نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

هدف این تحقیق بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر پایبندی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز به ارزشهای دینی است.در این پژوهش ،نظریات وبر،پارسونز،اینگهارت ومید به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفته است.داده ها به وسیله پرسشنامه از یک نمونه 380 نفری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 81-1380 جمع آوری شدند.متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتنداز : متغیر های جمعیتی شامل ،سن وجنس؛متغیر های مربوط به پایگاه اقتصادی-اجتماعی شامل ، شغل پدر ، تحصیلات والدین ، گروه همسالان ، عوامل درون مدرسه ای (بسیج وشورای دانش آموزی ، دبیران دینی)ومتغیر میزان استفاده مذهبی از وسایل ارتباطی .متغیر وابیسته ،یعنی نظام ارزشی دینی هم به دو بعد باور دینی ورفتار دینی تقسیم می شود.تاثیر متغیر های مستقل بر روی متغیر وابسته سنجیده شد و نتایج نشان داد که اغلب متغیر ها وابسته معنا داری با متغیر وابسته دارند و پایبندی دانش آموزان به ارزشهای دینی متوسط رو به بالاست.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image