2024-03-29T13:02:19Z
https://social.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3182
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
سبک های تربیتی والدین و احساس نیاز به موفقیت
حسین
میرزایی
مجتبی
میرزایی
الهام
مظلومی
مفهوم توسعه دربردارندۀ پیشرفت و ترقّی جامعه در تمامی ابعاد زندگی است. توسعه زمانی محقّق میشود که کلیه تلاشها برای انسان و تعالی او صورت پذیرد. در روند توسعه بر عوامل گوناگونی تأکید میشود؛ از جمله «انگیزۀ موفقیّت» افراد است که این متغیّر نیز تحت تأثیر عوامل دیگری شکل میگیرد. این مقاله بر اساس نظریۀ مککلهلند به تعیین میزان انگیزۀ موفقیّت در بین دانشجویان دختر و بررسی برخی عوامل مرتبط و مؤثر بر این انگیزه میپردازد. جامعۀ آماریِ پژوهش، کلیۀ دانشجویانِ دختر دانشگاه تبریز است که 166 نفر به صورت طبقهای، تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد و همچنین محقّقساخته است.نتایج نشان داد که رابطۀ مثبت و معنیداری (23/0) بین شیوۀ تربیتی دموکراتیک والدین و انگیزۀ پیشرفت دانشجویان وجود دارد. همچنین رابطۀ بین متغیّر علاقه به رشتۀ تحصیلی و میزان انگیزۀ پیشرفت مثبت و معنیدار (34/0) بوده است. از طرفی رابطۀ بین سطح تحصیلات دانشجو با انگیزۀ پیشرفت رابطۀ معکوس و معنیدار (42/0) بوده است. نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بوده که انگیزۀ پیشرفت بیشتر از همه از بُعد شیوۀ تربیتی دموکراتیک متأثر است.
نقش تربیتی والدین یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در افزایش خلاقیت و انگیزۀ موفقیت فرزندان می باشد. لذا باید سعی شود تا به نحوۀ تربیت آنان بویژه در محیط خانواده توجه شود و والدین را از این امر آگاه ساخت که آیندۀ فرزندان آنها و آیندۀ توسعۀ کشور بی تاثیر از شیوه تربیتی آنها نیست.
توسعه
مک کله لند
انگیزه موفقیت
شیوه تربیتی والدین
دانشجویان
2018
08
23
1
20
https://social.um.ac.ir/article_27917_5f6084a342bfdffb0f10ebb66b721ad9.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
تحلیل و واکاوی عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی؛ فراتحلیلی از تحقیقات موجود
علی اکبر
مجدی
محمود
تیموری
سید احمد
میرمحمدتبار
اهمیت روزافزون یادگیری سازمانی در سازمانیادگیرنده، باعث انجام تحقیقات زیادی در سالهای اخیر درباره عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی شده است. با توجه به افزایش تحقیقاتِ یادگیری سازمانی و شناسایی عوامل متعدد مؤثر بر آن، تحقیق حاضر درصدد بررسی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر یادگیری سازمانی در تحقیقات انجام شده در ایران است.روش تحقیق مقالۀ حاضر، فراتحلیل میباشد و جامعۀ آماری این تحقیق، همۀ مقالات معتبر علمی هستند که در سالهای 1384 تا 1394 با موضوعات یادگیری سازمانی منتشر شدهاند. ازاینرو در نهایت 39 تحقیق انتخاب و با نرمافزار CMA2 تحلیل شدند. نتایج مرور نظامند دربارۀ متغیرهای اثرگذار بر یادگیری سازمانی در تحقیقات مرور شده، نشان داد که تاکنون 26 متغیر در این حوزه بررسی شده است. همچنین نتایج فراتحلیل نشان میدهد که از بین عوامل اثرگذار بر یادگیری سازمانی، هوش سازمانی و سرمایه فکری اثرگذارترین عوامل بودند.برایناساس، هوش سازمانی (با اندازۀ اثر 76/0) و سرمایه فکری (با اندازۀ اثر 74/0) بیشترین تأثیر را بر یادگیری سازمانی داشتند.
یادگیری سازمانی
سرمایه ی فکری
فرهنگ سازمانی
هوش سازمانی
فراتحلیل
2018
08
23
21
50
https://social.um.ac.ir/article_27962_e0b5cf6110f14a9317f6b31f2dfb47d7.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
ترجمه و اعتباریابی پرسشنامه سرمایه اجتماعی برای دانش آموزان نوجوان (SCQ-AS)
مهدی
قادری
خالد
توکلی
بهزاد
احمدی
هدف از پژوهش حاضر ترجمه و تعیین اعتبار و پایایی نسخه فارسی «پرسشنامه سرمایه اجتماعی دانشآموزان نوجوان» (SCQ-AS) بود. روش پژوهش، پیمایش و از نوع مقطعی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر سقز بودند. ابتدا بر اساس نمونهگیری خوشهای مدارس مدنظر انتخاب، سپس بر اساس نمونهگیری تصادفی سیستماتیک حجم نمونه مشتمل بر300 دانشآموز (160پسر و 140 دختر) انتخاب شدند. اعتبار محتوی پرسشنامه از طریق توافق متخصصان، و اعتبار سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری تعیین شد. پایایی و ثبات درونی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. دادهها با استفاده از ورژن 19 نرمافزارSPSS و نرمافزار LISREL8.8 تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری، ساختار 4 عاملی پرسشنامه را تأیید کرد. مقادیر «شاخص برازش نرم شده» بنتلر- بونت (NFI) برابر با 95/0 و «شاخص برازش تطبیقی» (CFI) برابر با 98/0، نشان از برازش مطلوب مدل داشتند. مقدار «ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد» (RMSEA) برابر با 038/0 بهدست آمد و ازآنجاییکه این مقدار کمتر از 06/0 است، میتوان استدلال کرد که پرسشنامه فوق از روایی سازه مطلوبی برخوردار است.این پرسشنامه برای اندازهگیری سرمایه اجتماعی در میان دانشآموزان نوجوان مناسب است و قابلیت بهکارگیری در مطالعات اپیدمیولوژیک بهویژه مطالعات مرتبط با سرمایه اجتماعی و اثرات آن بر عوامل خطر یا مؤلفههای سلامت میان دانشآموزان نوجوان را داراست.
تحلیل عاملی تأییدی
اعتبار
پایایی
سرمایه اجتماعی
2018
08
23
51
78
https://social.um.ac.ir/article_28007_d0be013abb1a0668b81ce55fbdacd6f7.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
مطالعۀ ارتباط تمایزطلبی و دانش تغذیهای با الگوی مصرف غذای غیرخانگی(مورد مطالعه: شهروندان 15 ساله و بالاتر شهر تبریز)
توکل
آقایاری هیر
محمد
عباس زاده
ابراهیم
محمدپور
تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین متغیرهای تمایزطلبی و دانش تغذیهای با الگوی مصرف (میزان و نگرش به سلامت) غذاهای غیرخانگی نگاشته شده است.روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جامعۀ آماری شامل تمامی شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز است که 409 نفر از آنها به شیوۀ نمونهگیری طبقهای براساس مناطق دهگانۀ شهر تبریز برای مطالعه انتخاب شدهاند.بر اساس یافتههای تحقیق، تمایزطلبی (به شکل مثبت)، دانش تغذیهای (به شکل منفی)، پایگاه اقتصادی- اجتماعی (به شکل مثبت) و جنس (به نفع مردان) رابطۀ معناداری با میزان مصرف غذاهای غیرخانگی داشته و تنها پایگاه اقتصادی- اجتماعی رابطۀ منفی، معنادار و ضعیفی با نگرش به سلامت غذاهای غیرخانگی نشان داده است.نتایج حاصل از برازش مدل مسیر حاکی از آن است که هر چهار متغیر مستقل تحقیق (شامل؛ تمایزطلبی، دانش تغذیهای، پایگاه اقتصادیاجتماعی و جنس) تأثیرات کل معناداری بر میزان مصرف غذاهای غیرخانگی داشته و در مجموع 22 درصد از تغییرات آن را تبیین کردهاند. در ارتباط با نگرش به سلامت غذاهای غیرخانگی، فقط پایگاه اقتصادی- اجتماعی دارای تأثیر معنادار در تحلیلهای چندمتغیره بوده که توانسته بخش کوچک و در عین حال معناداری از واریانس نگرش به سلامت غذاهای غیرخانگی را تبیین نماید.
الگوی مصرف غذای غیرخانگی
تمایزطلبی
دانش تغذیهای
پایگاه اقتصادی-اجتماعی
2018
08
23
79
112
https://social.um.ac.ir/article_28052_06b5bbc381bee313fc5a957a9fe06f14.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
بررسی تأثیر معماری دانش بر هویت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری مشهد)
مریم
عبدالهی
علی
حسینزاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر معماری دانش بر هویت سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق کاربردی و به لحاظ روش، جزء تحقیقات توصیفی-همبستگی به شمار میرود. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری مشهد، 2851 نفر بودهاند که تعداد 332 نفر بهعنوان نمونه به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهشی از پرسشنامه معماری دانش چوران و کروگر (2004)، هویت سازمانی چنی (1983)، توانمندسازی روانشناختی اسپیترز (1992) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) استفاده شد. برای سنجش روایی، از روایی محتوا و تحلیل عامل تأییدی و سنجش پایایی از ضریب آلفای کرنباخ استفاده شد. میزان آلفای کرونباخ هویت سازمانی، معماری دانش، توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی به ترتیب 86/0، 86/0، 84/0 و 72/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار SMART PLS انجام گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معناداربودن معماری دانش بر هویت سازمانی، توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی بهترتیب به میزان 42/0، 47/0، 64/0 توانمندسازی روانشناختی بر هویت سازمانی به میزان 41/0 است. در نهایت توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی نقش میانجیگری در تأثیر معماری دانش بر هویت سازمانی به میزان 32/0 و 43/0 دارد.
هویت سازمانی
معماری
توانمند سازی روانشناختی
2018
08
23
113
142
https://social.um.ac.ir/article_28097_d577c212943038c1d93ef92253b1e545.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
مطالعه رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی زنان(مورد: مطالعه زنان شهر ایلام)
بیژن
خواجهنوری
مهری
مرادخانی
شهناز
براتی
مطالعهی حاضر رابطهی بین سبک زندگی و هویت اجتماعی زنان شهر ایلام را مورد بررسی قرار داده است. پس از مرور مطالعات انجام شده، بر اساس نظریهای مبتنی بر آراء گیدنز شش فرضیه ارائه شد. جهت آزمون فرضیه ها 400 نفر از زنان شهر ایلام به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در تحقیق حاضر با استفاده از تحلیل عاملی 6 سبک زندگی دربین زنان ایلامی مشخص شد. یافتههای تحقیق نشان دادهاند که بین سبکهای زندگی مذهبی، موسیقیایی و مشارکت ورزشی با هویت اجتماعی ارتباط مثبت و معنیدار و سبک زندگی مجازی با هویت اجتماعی ارتباط منفی و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره با حضور 6 متغیر به ترتیب (طبقه اجتماعی، سبک زندگی مذهبی، سبک زندگی موسیقیایی، شغل، منطقه محل سکونت زندگی، و سبک زندگی ورزشی) در مجموع 24 درصد از تغییرات متغیر هویت اجتماعی را تبیین کرده اند.
هویت اجتماعی
سبک زندگی
زنان
ایلام
2018
08
23
143
168
https://social.um.ac.ir/article_28168_d56b166603520a681ae19d5525fb86cd.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
رابطه جهتگیری مذهبی و باورهای غیرمنطقی با گرایش به سوءمصرف مواد در بین نوجوانان
محمد
بهرامی
مریم
روشن
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و باورهای غیرمنطقی با گرایش به سوءمصرف مواد در بین نوجوانان انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی است که بر روی نمونهای مشتمل بر 219 نفر از دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان شاهین دژ انجام شده است. روش نمونهگیری ترکیبی ( خوشه ای تصادفی ) و پرسشنامههای آمادگی اعتیاد زرگر (1385)، جهتگیری مذهبی آلپورت (1967) و باورهای غیرمنطقی اهواز (1384) بر روی نمونه انتخابی اجرا شد.نتایج نشان داد که گرایش به سوءمصرف مواد با جهتگیری مذهبی بیرونی و باورهای غیرمنطقی رابطه مثبت و معنادار و با جهتگیری مذهبی درونی رابطه منفی و معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی و باورهای غیرمنطقی در مجموع 41 درصد از واریانس گرایش به سوءمصرف مواد را پیشبینی میکنند.میتوان گفت که باورهای غیرمنطقی و نداشتن نگرشهای دینی و مذهبی درونی از جمله عوامل زمینهساز سوءمصرف مواد میباشند که باید در درمان و پیشگیری از سوءمصرف مواد مورد توجه قرار گیرند.
گرایش به مصرف مواد
جهت گیری مذهبی درونی
جهت گیری مذهبی بیرونی
باورهای غیر منطقی
2018
08
23
169
187
https://social.um.ac.ir/article_28216_219dc39ce02d710611a7e64f512c1224.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1397
15
1
بررسی رابطه توسعه تکنولوژیک با ابعاد توسعه اجتماعی(مطالعه تطبیقی استان های کشور)
مجید
فولادیان
محمد
توکل
محسن
سوهانیان حقیقی
چندین دهه بود که مفهوم توسعه یافتگی اقتصادی بعنوان یکی از بنیان های با ثبات، در برنامه ریزی کشورهای در حال توسعه قرارگرفته بود. در کشور ما نیز چه پیش از انقلاب و چه پس از آن رویکرد توسعه صنعتی، راهبرد اصلی دولت های حاکم بوده است. این در حالی است که اکنون سال هاست چه به شکل نظری و چه در عمل ایرادات چنین استراتژی نمایان شده است. بر این اساس در مقابل این رویکرد استراتژی های دیگری از جمله توسعه اجتماعی و توسعه پایدار اهمیت یافته اند.در این تحقیق با توجه به اولویتی که توسعه صنعت و تکنولوژی در تمام مناطق کشور داشته است، به بررسی تأثیرات گسترش تکنولوژی بر ابعاد مختلف توسعه اجتماعی(توسعه اجتماعی توزیعی و انسانی) پرداخته می شود. در این راستا سؤالات اصلی که قصد بررسی آنها را داریم عبارتند از:1) استان های کشور از نظر توسعه تکنولوژیک و توسعه اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارند؟ و 2) توسعه تکنولوژیک چه تأثیری بر ابعاد مختلف توسعه اجتماعی در استان های مختلف کشور گذاشته است؟ پژوهش حاضر از نوع تبیینی است، و برای بررسی فرضیات تحقیق از روش«تطبیقی کمی» استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که استان سمنان با بیشترین نرخ توسعه تکنولوژیک بر حسب جمعیت، رتبه نخست را در میان استان های کشور دارا می باشد و پس از آن به ترتیب استان های یزد و قزوین قرار دارند. در میزان توسعه یافتگی اجتماعی در بعد توزیعی،استان یزد بیشترین میزان توسعه یافتگی را داراست. استان فارس نیز رتبه نخست را در میزان سرمایه اجتماعی دارد و بیشترین میزان نابرابری نیز متعلق به استان های گلستان و تهران است.نتایج تحلیل رگرسیونی بیانگر این مطلب است که تقریباً 44 درصد از واریانس و تغییرات بعد توزیعی توسعه اجتماعی توسط توسعه تکنولوژیک تبیین میشود. آماره ها گویای این واقعیت است که متغیر توسعه تکنولوژیک با بتای0.68بطور مستقیم بر بعد توزیعی توسعه اجتماعی تأثیر میگذارد، این بیانگر این مطلب است که متغیر توسعه تکنولوژیک بر میزان توسعه اجتماعی در بعد توزیعی استان ها مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که توسعه تکنولوژیک استان ها بر میزان سرمایه اجتماعی و همچنین میزان نابرابری در استان ها تأثیر معناداری ندارد.
توسعه تکنولوژیک
توسعه اجتماعی توزیعی
توسعه اجتماعی انسانی
سرمایه اجتماعی
نابرابری
2018
08
23
189
220
https://social.um.ac.ir/article_28250_67b5b89952cd34dc2030f38aa726f8e2.pdf