2024-03-29T12:22:16Z
https://social.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3150
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
ارتباط ساختار گروه با تعارضهای درون آن در گروههای آموزشی دانشگاهی
اسماعیل
بلالی
سلیمان
پاک سرشت
فرهاد
رشیدی
بروز تعارض درونگروهی در گروه های آموزشی دانشگاه ها همانند دیگر نهادهای اجتماعی دور از انتظار نیست. یکی از مسائل مهم و اساسی در جامعۀ امروزی، به ویژه در جامعۀ دانشگاهی و در درون گروه های آموزشی دانشگاه ها، مسألۀ تعارض درونگروهی است.برای تبیین این مسأله و طرح فرضیات، از نظریات عدم تجانس اعضا، پاردایم جاذبه/ شباهت بیرنه، اعتماد، پردازش اطلاعات پوندی، توجه به هدف دوگانۀ بلیک و موتون، هویت اجتماعی، تئوری ائتلاف ماریگان و براس بهره گرفته شده است. این بررسی با هدف مطالعۀ تاثیر ساختار گروه (تقابل ها، اعتماد، خرده گروه ها، اندازه و ترکیب گروه و غیره) بر تعارضات درونگروهی طراحی شده است. روش مطالعه، پیمایشی بوده واطلاعات لازم با استفاده از پرسش نامۀ کتبی از 357 نفر به دست آمده است. شواهد نشان میدهند که گویه های پرسش نامه از روایی و اعتبار خوبی برخوردار هستند. همچنین، غیر از تفاوت های زمینه ای مرتبط با ترکیب گروه و نیز تعدّد باندها و وجود دوره های تکمیلی، بقیۀ متغیّرها ارتباطات معنادار و مثبتی با تعارض درون گروهی در گروه های آموزشی دارند. بر این اساس، متغیرهای تعدّد گرایش های علمی درون رشته ای، ضعف اعتماد، تقابل نسل ها، اندازۀ گروه با تعارض درون گروهی ارتباط دارند.
گروه آموزشی، تعارض درون گروهی
اعتماد، ساختار
دانشگاه
2016
08
22
1
25
https://social.um.ac.ir/article_26553_70291e256eaf8b8cdb4a37d961739ead.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
دین و شادمانی: مطالعۀ رابطۀ دینداری با احساس شادمانی در نمونه ای از دانشجویان
سید حسین
سراج زاده
مریم
جامه شورانی
فرشاد
محمدی
شادمانی و رضایت از زندگی یکی از موضوع های با اهمیّت پژوهشی برای پژوهش گران رشتههای گوناگون علوم اجتماعی است؛ زیرا احساس شادمانی می تواند نقش بسزایی در فرآیند توسعة یک جامعه و ارتقای کیفیت زندگی افراد ایفا کند. یکی از مهم ترین عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با شادمانی که مورد توجّه پژوهش گران واقع شده است، باورها و پای بندی دینی است. این مقاله بر آن است تا ضمن مرور رویکردهای مختلف مربوط به رابطۀ دین داری و شادمانی، با رویکردی ترکیبی این رابطه به صورت تجربی مطالعه شود. به این منظور، به روش پیمایش و با نمونه ای از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال 1391، رابطة دین داری با متغیّرهای حمایت اجتماعی، معناداری زندگی و سازگاری با ناکامی ها و محرومیّت ها آزمون شد. ابزار گردآوری اطّلاعات پرسش نامه بود. براساس یافته های تحقیق، دین داری به واسطۀ متغیّرهای حمایت اجتماعی، معناداری زندگی و سازگاری با ناکامی ها و محرومیّت ها، می تواند شادمانی افراد را افزایش دهد. با وجود این، با کنترل این متغیرها اثر دین داری بر شادمانی جهت منفی ضعیفی پیدا می کند که ممکن است به خاطر ایجاد نوعی وسواس و ترس از گناه و مجازات ناشی از آن، ایجاد دنیاگریزی و جزمیت گرایی باشد.
دین داری
حمایت اجتماعی
معنی داری زندگی
سازگاری
ناکامی
محرومیّت
شادمانی
2016
08
22
27
48
https://social.um.ac.ir/article_26575_61ba6a9285a34fcd3804cf1f01a078d5.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
شبکههای ماهوارهای ترکزبان و هویّت قومی جوانان شهر تبریز
صمد
عدلیپور
سیداحمد
میرمحمدتبار
سیمین
افشار
مریم
سهرابی
با گسترش فنّاوریهای نوین اطّلاعاتی و ارتباطی همچون شبکههای ماهوارهی، افراد و گروههای قومی به شیوههای گوناگون از این رسانهها در راه ایجاد و تثبیت هویّت قومی استفاده میکنند. چنانکه هر روزه بر تعداد شبکههای ماهوارهای که با محور قومیّت فعّالیّت میکنند و مخاطبان آن افزوده میشود و این امر، در آینده نقش دولت و رسانة ملّی را در زمینة ارتباطات و اطّلاعرسانی با چالش رو به رو خواهد کرد. در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از روش ترکیبی به مطالعة تأثیر برنامههای شبکههای ماهواره ای ترکزبان (کشور آذربایجان و ترکیه) بر هویّت قومی مخاطبان جوان این شبکهها پرداخته است. همچنین، به مهم ترین دلایل و زمینههای گرایش جوانان به شبکههای ماهوارهای ترکزبان در شهر تبریز نیز پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان استفاده، میزان استفاده، استفادة هدفمند و اعتماد به محتوای برنامههای شبکههای ماهوارهای ترک زبان با هویّت قومی کاربران، رابطة معنادار مستقیمی وجود دارد. همچنین، سایر یافتههای پژوهش نشاندهندة آن است که نارضایتی از برنامههای شبکة استانی سیمای آذربایجانشرقی، ضعف در بازنمایی فرهنگی و بازنمایی نامناسب ترکها در برنامههای رسانة ملّی از مهم ترین دلایل و زمینههای گرایش جوانان تبریزی به سمت شبکههای ماهوارهای ترکزبان است.
شبکههای ماهوارهای ترکزبان
هویّت
هویّت قومی
جوانان شهر تبریز
2016
08
22
49
71
https://social.um.ac.ir/article_26618_33dd119cdc1c1c1504aca1f9e03800d3.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
تأثیر اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای جهانی شدن بر هویّت فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران
اسداله
بابائی فرد
امروزه از جهانی شدن در بسیاری از حوزه های گوناگون علمی بحث شده و گرایشهای مختلفی نسبت به این پدیده وجود دارد. فرض بنیادی این پژوهش این بوده است که چگونگی اثرگذاری جهانی-شدن به زمینه های اجتماعی- فرهنگی هر جامعه وابسته است. این پژوهش، با تکیه بر برخی استدلال های نظری، به ویژه دیدگاه های استوارت هال و آنتونی گیدنز و همچنین نتایج داده های مصاحبه با دانشجویان دانشگاه تهران، نشان می دهد که جهانی شدن به معنای غربی شدن نیست. در این پژوهش، 30 دانشجو از 14 دانشکدة دانشگاه تهران به طور تصادفی جهت انجام مصاحبه انتخاب شده اند. هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطة بین استفاده از اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای مهم جهانی شدن و هویّت فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران بوده است. به طور کلّی، در این پژوهش ملاحظه شد که در حوزه های مختلف زندگی برای دانشجویان خانواده و دین جایگاه مهمّی دارند. از نظر آن ها، تعلّق به قومیّت و ملّیّت و گرایش به جهانی شدن منافاتی با هم ندارند. همچنین معتقدند که زنده نگه داشتن نام و یاد شخصیّت ها و مفاخر ملّی به خاطر کارکردهایی که برای جامعه دارد، ضروری است. بیش تر آن ها معتقدند که نه تنها اینترنت باعث ایجاد اختلال در روابط اجتماعی شان نشده است، بلکه توانسته اند به طور چشم گیری از داده های گوناگون اینترنت در حوزه های علمی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کنند و نهایتاً این که آن ها تبادل بین فرهنگی و ارتباطات های جهانی را لازمة پویایی، پیشرفت و توسعة هر جامعه به شمار می آورند.
هویّت قومی
هویّت ملّی
هویّت سازی خانواده
جهانی شدن
کثرت گرایی فرهنگی
2016
08
22
73
108
https://social.um.ac.ir/article_26652_9e0b605d2c14ae0391cae09ff065fc53.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر سلامت سالمندان 60 سال و بالاتر در مناطق شهری مشهد
مجید
کوششی
محمّد
میرزایی
ابوالقاسم
پوررضا
غلامرضا
حسنی درمیان
بررسی حاضر به منظور تبیین تأثیر عوامل جمعیتی و اجتماعی بر سطح سلامت سالمندان 60 سال و بالاتر در شهر مشهد صورت گرفته است. چارچوب نظری با رویکردی بین رشتهای مبتنی بر نظریۀ گذار جمعیتی و سرمایۀ اجتماعی است. روش تحقیق پیمایشی و شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم نمونۀ آماری 570 نفر و ابزار سنجش، پرسشنامۀ استاندارد سلامت SF36 بوده که برای جمع آماری اطلاعات از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. سازۀ سنجش سرمایۀ اجتماعی براساس مفاهیم نظریۀ پاتنام و کلمن تنظیم شده است و در سنجش اعتبار سازههای پرسشنامه، علاوه بر استفاده از شیوۀ اعتبار محتوا از طریق تحلیل عاملی، سازهها تأیید شده است. همچنین، تأیید پایایی درونی پرسشنامه توسط ضریب الفای کرنباخ بوده و تجزیهوتحلیل دادها از طریق روشهای آماری (آزمونهای تکمتغیّره، رگرسیون چندمتغیّره، و در انتها، معادلات ساختاری و تحلیل مسیر) با کمک دو نرمافزار SPSS و EQS انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که سلامت سالمندان در شهر مشهد در حدّ متوسط است؛ امّا سلامت مردان بیشتر از زنان است. تحصیلات بالاتر، دارایهمسربودن، وضعیت اقتصادی مطلوبتر، بر سلامت تأثیر مثبتی دارد. افزیش میزان انزوای اجتماعی و سنّ، رابطۀ منفی با میزان سلامت سالمندان داشته است. سرمایۀ اجتماعی به عنوان مؤثّرترین متغیّر، 20 درصد از تغییرات سلامت سالمندان را تبیین کرده و در مجموع، 37 درصد تغییرات سلامت توسط متغیّرهای تحقیق حاضر، تبیین شده است.
سلامت
سالخوردگی
سالمندان
سرمایۀ اجتماعی
مشهد
2016
08
22
109
129
https://social.um.ac.ir/article_26681_1dbc68a6c404f3302568fb53c29a9dc6.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
سرمایۀ اجتماعی و همزیستی اجتماعی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر دورۀ پیشدانشگاهی شهر تبریز1390)
حسین
میرزایی
توکل
آقایاری هیر
خاطره
حیدرنژاد
لاله
فتحی
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ همزیستی اجتماعی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان دختر دورۀ پیشدانشگاهی شهر تبریز در سال تحصیلی 91-1390 میباشد. همزیستی محصول زندگی اجتماعی است و کارآیی یک جامعه را به شدت بالا می برد. همزیستی حالتی ذهنی و رفتاری است و شامل به رسمیت شناختن موجودیت گروه دیگر با وجود تفاوتهایشان در ابعاد، هدفها، ارزشها، ایدئولوژیها و حوزههای دیگر با به رسمیت شناختن و ارزشگذاردن به دیگران، شخصیتدادن به اعضای گروه دیگر، عدم برتریانگاری گروه خود و آمادگی برای همکاری، مراوده و رقابت با دیگران است. متغیرهای مختلفی بر هم زیستی اجتماعی اثر می گذارند و در این پژوهش متغیرهای حمایت اجتماعی، سرمایۀ اجتماعی و روابط خانوادگی متغیرهای مستقل مورد مطالعه هستند. مطالعه از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شده است. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، پیشدانشگاهی شهر تبریز (5866 نفر) میباشد که از میان آنها یک نمونۀ 360 نفری از طریق فرمول کوکران و به شیوۀ خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد میانگین همزیستی اجتماعی (7/67) بوده که بالاتر از متوسط است. همچنین، رابطۀ متغیر همزیستی اجتماعی با سرمایۀ اجتماعی (305/0)، حمایت اجتماعی (359/0) و رابطۀ خانوادگی (134/0) مستقیم، معنادار و مثبت بوده است؛ اما تفاوت میانگین همزیستی اجتماعی مشاهدهشدۀ دانشآموزان براساس خاستگاه زندگی والدینشان معنادار نبوده است.
همزیستی اجتماعی
حمایت اجتماعی
سرمایۀ اجتماعی
روابط خانوادگی
2016
08
22
131
148
https://social.um.ac.ir/article_26719_d232727eef37f47eb1ed27e1e2d046f3.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
گرایش های متفاوت نسبت به سایت های همسریابی
فرناز
سبحانی
حسین
بهروان
محسن
نوغانی دخت بهمنی
با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی دلایل گرایش و عدم گرایش کاربران به سایت های همسریابی بررسی شد. نتایج نشان داد که مهم ترین عوامل مرتبط با عضویت افراد در سایت های همسریابی عبارتند از: کسب استقلال در انتخاب همسر، بی تعهّدی جامعه و والدین در انتخاب همسر برای فرزندان خود، مزایای بیشتر سایت های همسریابی نسبت به ازدواج های سنتّی، محدود شدن روابط افراد در کلان شهرها، رفع تبعیض جنسی، رفع نیازهای فردی، مشکلات ارتباطی در دنیای واقعی، مطلقه بودن، نقص عضو داشتن، بالارفتن سن، برون همسری، رفع تبعیض و پیش داوری و در مقابل عواملی چون نگرش های منفی نسبت به سایت های همسریابی، ضعف نظارت، عدم اطمینان به فضای مجازی، در عدم گرایش به این سایت ها اثرگذار بوده است.
سایت های همسریابی
تحلیل محتوای کیفی
انتخاب عقلانی
گم نامی
2016
08
22
149
170
https://social.um.ac.ir/article_26763_a61485353793bc90b5928bba5b825fab.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
مدل یابی ساختاری تأثیر تجربة زیست محیطی و نگرش زیست محیطی بر رفتار زیستمحیطی
محمد
عباس زاده
لیلا
علوی
حسین
بنی فاطمه
محمدباقر
علیزاده اقدم
بررسی نوع رفتار زیست محیطی و عوامل مؤثر بر آن از مهم ترین موضوع های جامعه شناسی محیط زیست است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوة تأثیرگذاری تجربة زیست محیطی و نگرش زیست محیطی بر رفتار زیست محیطی آن ها انجام شده است. روش پژوهش، پیمایش بوده و نمونة مورد بررسی از شهروندان شهر تبریز در بازة سنّی 15 تا 75 سال است و به شیوة نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار مورد استفادة پژوهش پرسش نامه است. اعتبار ابزار با تکنیک تحلیل عاملی و محاسبة KMO و پایایی آن با محاسبة آلفای کرونباخ بررسی شده است. یافته ها حاکی از آن است که تجربة زیست محیطی شهروندان تبریزی 83/50 درصد مقیاس تعریف شده است. میانگین درصدی نمرات رفتار زیست محیطی برابر با 5/74 بوده که کمتر از میانگین درصدی نگرش زیست محیطی با مقدار 83/75 است. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان می دهد که متغیر نگرش زیست محیطی با ضریب 39/0 بر رفتار زیست محیطی تأثیر داشته و متغیر تجربة زیست محیطی نیز با ضریب مسیر 13/0 بر رفتار زیست-محیطی مؤثر است. متغیر تجربة زیست محیطی نیز با ضریب مسیر 3/0 بر نگرش زیست محیطی تأثیر می گذارد؛ بنابراین، تجربة زیست محیطی با تأثیر بر نگرش زیست محیطی، به طور غیرمستقیم بر رفتار زیست محیطی با مقدار 117/0 مؤثر است.
رفتار مسؤولانة زیست محیطی
نگرش مسؤولانة زیست محیطی
تجربة زیست محیطی
مدل سازی معادلات ساختاری
تبریز
2016
08
22
171
196
https://social.um.ac.ir/article_26790_0990d22a053670a2fac6a647214b27eb.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
بررسی و تببین تحرک اجتماعی میاننسلی با تأکید بر سرمایۀ فرهنگی عینیتیافتۀ بوردیو (مورد مطالعه: شهروندان 30 تا 54 سالۀ شهر گرگان)
زهرا
غفاری
منصور
حقیقتیان
هدف این مقاله، بررسی تأثیر سرمایۀ فرهنگی عینیتیافته بر تحرک اجتماعی میاننسلی در شهر گرگان است. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش، پیمایشی مبتنی بر روش همبستگی است. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ محققساخته است که برای تعیین اعتبار پرسشنامه از تکنیک اعتبار صوری و اعتبار محتوا با استعانت از تکنیک ضریب نسبی روایی محتوا استفاده شد. بعد از طراحی پرسشنامه و اجرای پایلوت بین 30 پاسخگو، میزان پایایی سؤالات با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ زنان و مردان 30 تا 54 ساله ساکن شهر گرگان که تعداد آنها براساس سرشماری سال 1390 برابر با 146238 نفر میباشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایۀ فرهنگی عینیتیافته با تحرک اجتماعی میاننسلی افراد در شهرگرگان، در سطح ضریب اطمینان 95 درصد رابطه وجود ندارد. تفاوت جنسیتی در میزان تحرک اجتماعی وجود دارد که به نفع مردان است. میزان تحرک اجتماعی پاسخگویان، 6/8 درصد دارای تحرک میاننسلی نزولی، 24 درصد دارای تحرک میاننسلی افقی و 4/67 درصد دارای تحرک میاننسلی صعودی بودهاند.
سرمایۀ فرهنگی
سرمایۀ فرهنگی عینیتیافته
تحرک اجتماعی میاننسلی
گرگان
2016
08
22
197
216
https://social.um.ac.ir/article_26820_de4deefaaeb83e7da20c0abea7f716b9.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
بررسی رابطۀ حمایت اجتماعی با هویتیابی (مورد مطالعه: فرزندان شاهد شهر نیشابور)
علی اکبر
مجدی
حسین
رمضانی
مژگان
عظیمی هاشمی
مقالۀ حاضر، حاصل پژوهشی است که با هدف بررسی رابطۀ حمایت اجتماعی (حمایت اجتماعی ادراکشده و حمایت اجتماعی دریافتشده) با سبکهای هویتی (برگرفته از نظریۀ برزونسکی) به روش پیمایشی، در جامعۀ امّاری فرزندان شاهد (شهدا، جانبازان 50 درصد به بالا و آزادگان) شهر نیشابور که تعداد کلّ آنها 3938 نفر بود، با حجم نمونۀ 350 نفر انجام شده است. میزان حمایت اجتماعی برای پاسخگویان زن از پاسخگویان مرد بیشتر بود. پاسخگویان زن بیشتر از پاسخگویان مرد از سبکهای هویت اطّلاعاتی، هنجاری و تعهّد هویت استفاده می کنند و در مقابل، پاسخگویان مرد بیشتر از سبک هویت سردرگم استفاده میکنند. متغیّرهای سن و سطح تحصیلات با سبک هویت اطّلاعاتی، سبک هویت هنجاری و تعهّد هویت همبستگی امّاری معناداری دارند؛ ولی همبستگی سن با سبک هویت سردرگم– اجتنابی معنادار نبود. حمایت اجتماعی دریافتشده تأثیر بیشتری بر سبکهای هویتی پاسخگویان دارد. همبستگی حمایت اجتماعی با سبکهای هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری و تعهّد هویت مستقیم و با سبک هویت سردرگم- اجتنابی معکوس است.
حمایت اجتماعی ادراکشده
حمایت اجتماعی دریافتشده
سبکهای هویتی برزونسکی
ایثارگران
2016
08
22
217
238
https://social.um.ac.ir/article_26860_85e5744a2a5ba2db70827b3beb7bd8c2.pdf
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
2980-9452
2980-9452
1395
13
1
گرایش به مصرف ماهی با تکیه بر ارزیابی فایدۀ آن (مورد مطالعه: نقاط شهری استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی)
علی
یوسفی
محمد
قربانی
سمیه
ورشوی
نوشتار حاضر به این دو سؤال پاسخ می دهد که خانوارهای شهری ساکن استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، فایدۀ مصرف ماهی را در مقایسه با غذاهای جایگزین چگونه ارزیابی میکنند و چه عواملی بر ارزیابی آنها از فایدۀ مصرف ماهی مؤثر است؟ فرضیۀ اساسی این بوده است که ارزیابی فایدۀ مصرف (ماهی) تحت اثر انفرادی و تعاملی عقاید کنترلی و عقاید هنجاری مصرف است، ارزیابی فایدۀ غذاهای جایگزین ماهی، اجزای اصلی عقاید کنترلی مصرف ماهی هستند، فشار هنجاری و پاداش اجتماعی مصرف نیز از اجزای سازندۀ عقاید هنجاری مصرف ماهی اند». نتایج وارسی فرضیۀ ارزیابی مصرف در یک نمونه 1229 خانواری نشان می دهد که اول، بر حسب ملاک های علاقه، صرفۀ اقتصادی، سلامتی، سهولت آماده سازی و طبخ، تنوع پخت، سهولت نگهداری ومزه؛ ارزیابی فایدۀ مصرف ماهی در مقایسه با غذاهای جایگزین پایین است و تنها بر حسب ملاک فایدۀ سلامتی، اولویت پیدا می کند. دوم، 63.6 درصد از تغییرات ارزیابی فایدۀ مصرف ماهی تحت تأثیر پنج متغیر ارزیابی فایدۀ مصرف مرغ، ارزیابی فایدۀ مصرف جایگزین گوشت، ارزیابی فایدۀ مصرف گوشت قرمز، فشار هنجاری، پاداش اجتماعی مصرف و اثر تعاملی آنهاست. سوم، از بین عوامل مؤثر بر ارزیابی فایدۀ مصرف ماهی، اثر فشار هنجاری و پاداش اجتماعی مثبت و اثر ارزیابی فایدۀ غذاهای جایگزین مصرف ماهی منفی بوده است.
ارزیابی فایده
مصرف ماهی
فشار هنجاری
پاداش اجتماعی مصرف
2016
08
22
239
260
https://social.um.ac.ir/article_26894_4a2b6ada30185af645175f275c438689.pdf