نوع مقاله : پژوهشی- کاربردی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل همدلی قومی-فرهنگی در شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد انسجام ملی است. برای دستیابی به این هدف از روششناسی کیفی مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها و با بهرهگیری از رویکرد سیستماتیک استراوس وکوربین استفاده شد. در این راستا مصاحبههای نیمهساختاریافته با استفاده از نمونهگیری نظری و درادامه، تکنیک گلولهبرفی با کارشناسان و صاحبنظران مرتبط با موضوع انجام گرفت. تعداد نمونهها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخها به مرحله اشباع برسد (تعداد ۳۰ مصاحبه). پدیده اصلی تحقیق، «همدلی قومی-فرهنگی در شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد انسجام ملی» نام گرفت. شرایط علی ایجاد همدلی قومی-فرهنگی در شبکههای اجتماعی مجازی عبارتاند از «سلامت اجتماعی، آموزش و خودآگاهی، ابتکار اجتماعی، عدالت قومی، اتحاد ملی، کثرتگرایی، همزیستی و قوممداری». عوامل بستر یا زمینهای شامل «کنشگری قومی، نگرشهای قومی، تشخص قومی وارزشهای قومی» و عوامل مداخلهگر شامل «آموزش فرهنگی، نمادسازی، مدیریت تفاوتهای قومی و مداخلات میانفرهنگی»، از دیدگاه مشارکت کنندگان پژوهش شناسایی شدند. راهبردها شامل «فرصتشمردن تنوع قومی، احیای حقوق اقوام، عدالت و توسعه، تولید محصول و محتوا، نمایش قومی، برندسازی، بهرهگیری از تعالیم دینی وآموزش و تربیت» است. پیامدها شامل «پیامدهای مثبت حاوی ایجاد سلامت اجتماعی، مشارکت پذیری، شناخت اسطورهها، احساس عدالت، انسجام ملی، ارتقای امنیت ملی و توسعه اقتصادی و همچنین پیامدهای منفی حاوی کاهش انسجام ملی، تهدید امنیت ملی و واگرایی ملی» بهعنوان پیامدهای حاصل از همدلی قومی-فرهنگی در شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد انسجام ملی در قالب مدل پارادایمی نظریه دادهبنیاد تبیین شد.
کلیدواژهها
- احمدی پور، ز.، و آستا، ی. (1394). انسجام ملی وتوسعه پایدارگردشگری درمناطق مرزی؛ نمونه موردی استان آذربایجان غربی، مقاله ارائهشده در هشتمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران، همدلی اقوام ایرانی: انسجام واقتدار ملی، دانشگاه کردستان، سنندج.
- آلوین، ل. (1378). تغییری اجتماعی و توسعه (م. مظاهری، مترجم). تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- امان اللهی بهاروند، س. (1380). بررسی علل گونه گونی قومی در ایران از دیدگاه انسانشناسی. فصلنامه مطالعات ملی، 3(9)، 13-34.
- امانی، م. (1394). نقش همدلی اقوام ایرانی در مشارکت سیاسی. مقاله ارائهشده در همایش همدلی اقوام ایرانی، انسجام و اقتدار ملی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران.
- ایمانی، م.، شفیعی، م.، و مرجانی، ت. (1397). بررسی مهارتهای همدلی قومی-فرهنگی کارکنان هتلها با مشتریان (مورد مطالعه: گروه هتلهای پارسیان). گردشگری و توسعه، 7(1)، 179-194.
- برتون، ر. (1384). قومشناسی سیاسی (ن، فکوهی، مترجم). تهران: نشر نی.
- تقیپور، ف.(1396). واکاوی شبکههای اجتماعی مجازی (چاپ اول). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- جلالیفراهانی، ا.، و باقری اصل، ر.(1387). پیشگیری از جرائم و انحرافات سایبری. مجلس و پژوهش، 14(55)، 121-155.
- چلبی، م.، و یوسفی، ع. (1380). روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت اقوام در ایران. فصلنامه مطالعات ملی، ۸، 42-11.
- حیدری، غ.، و حیدری بنی، ز. (1393). بررسی چالشهای قدرت ملی در ایران با تأکید بر بحران هویت ملی. ژئوپلیتیک، 10(1)، 60-82.
- حیدریان، م. (1394). بررسی تأثیر مبادلات مرزی بر همدلی اقوام. مقاله ارائهشده در همایش همدلی اقوام ایرانی، انسجام واقتدار ملی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران.
- خانیکی، ا. (1392). شبکههای اجتماعی و امنیت ملی، تهدیدات و فرصتها. مقاله ارائهشده در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران.
- خانیکی، ه.، و زندیه، ز.(1398). طراحی الگوی کارکردهای متنوع شبکههای اجتماعی مجازی در ارتباطات میان فرهنگی قومی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 26(1)، 9-40.
- خضری، د.(1391). الزامات امنیت ملی در فضای سایبر. مقاله ارائهشده در پنجمین کنگره انجمن: ژئوپلیتیک ایران: قابلیتها و ظرفیتهای کاربردی جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت.
- رهبرقاضی، م.، و ایمانیان مفرد، ز. (1396). بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم، 7(17)، 77-105.
- روشندل اربطانی، ط.، و مولایی، س. م. (1397). ارائه مدل تقویت هویت ملی جوانان با استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی داخلی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 19(42)، 119-143.
- ساروخانی، ب.، و دربیکی، ب (۱۳۹۰). مشارکت رسانههای جدید در قلمروی سیاست. پژوهشنامه رسانه و مشارکت سیاسی، ۵۰، 145-162.
- سیدامامی، ک. (1385). قومیت از منظر سیاستهای هویت.نشریه علمی-پژهشی دانش سیاسی، 2(1)، 143-166.
- شارعپور، م. (۱۳۸۶). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی. مجله تعلیم تربیت، ۹۱، 165-180.
- شریفی، س.، و خوشنویسان، ف. (1397). تحلیلی بر توانایی همدلی قومی-فرهنگی در کلان شهر تهران. راهبرد فرهنگ، 11(41 )، 199-219.
- صالحی امیری، س. ر. (1388). انسجام ملی و تنوع فرهنگی. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
- عاملی، س. (۱۳۸۸). شبکههای اجتماعی مجازی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- علیاکبری، م.، کاکا جویباری، ع.، امیرآبادی، ف.، شقاقی، ف.، زارع، ن.، و خالقی، ف، (1392). بررسی نقش تئوری ذهن وکارکرد اجرایی در پیش بینی همدلی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم شناختی، 2، 1-10.
- کیومرث، م. (1398). گردشگری پایدار، راهکاری برای توسعه مناطق مرزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه). نشریه پژوهش گردشگری، 1(2)، 46-63.
- مصر آبادی، ج.، و یارمحمدزاده، پ. (1392). بررسی مقایسهای ابعاد هویت قومی، ملی و جهانی؛ دانشجویان قومیتهای مختلف دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. مقاله ارائهشده در همایش قومیت و فرهنگ ایران اسلامی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی تبریز.
- مهری، ک. (1396). نقش اقوام در همبستگی ملی. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 4(16)، 153- 174.
- میلر، د.(1383). ملیت (د. غرایاق زندی، مترجم). تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- Bagci, S. C., & Çelebi, E. (2018). Are your cross‐ethnic friends ethnic and/or national group identifiers? The role of own and perceived cross‐ethnic friend's identities on outgroup attitudes and multiculturalism. European Journal of Social Psychology, 48(1), O36-O50.
- Bennett, E. E., & McWhorter, R. R. (2019). Social movement learning and social innovation: Empathy, agency, and the design of solutions to unmet social needs. Advances in Developing Human Resources, 21(2), 224-249.
- Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). The relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological bulletin, 101(1), 91.
- Eklund, J. (2011). Empathy as feeling, understanding and care. Unpublished manuscript, School of Sustainable Development of Society and Technology, Mälardalen University.
- Goldman, B. M., Chang, P. S., Meddaugh, J. R., & Daddona, M. F. (2019). Stimulating a response: Does exposure to the confederate flag impact people’s attitudes regarding social dominance orientation, ethnocultural empathy, and their political beliefs? The Journal of Public and Professional Sociology, 11(1), 1-23.
- Hodges, S. D., & Klein, K. J. (2001). Regulating the costs of empathy: The price of being human. The Journal of Socio-Economics, 30(5), 437-452.
- Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2006). Development and validation of the Basic Empathy Scale. Journal of Adolescence, 29(4), 589-611.
- Lamm, C., Batson, C. D., & Decety, J. (2007). The neural substrate of human empathy: effects of perspective-taking and cognitive appraisal. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(1), 42-58.
- Mitchell, G. D. (1981). A new dictionary of sociology. London: Routledge & Kegan paul.
- Rasoal, C., Jungert, T., Hau, S., & Andersson, G. (2011). Development of a Swedish version of the scale of ethnocultural empathy. Psychology, 2(6), 568-573.
- Rodríguez-Hidalgo, A. J., Solera, E., & Calmaestra, J. (2018). Psychological predictors of cyberbullying according to ethnic-cultural origin in adolescents: a national study in Spain. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1506-1522.
- Sue, H. T., Yau, Y., & J. Mao. (1995). Micro skills in Multiculmral Cowrseling. Unpublished Manuscript.
- VanDeusen, A. J. (2019). A cultural immersion field experience: Examining preservice music teachers’ beliefs about cultural differences in the music classroom. Journal of Music Teacher Education, 28(3), 43-57.
- VanDeusen, A. J. (2019). A cultural immersion field experience: Examining preservice music teachers’ beliefs about cultural differences in the music classroom. Journal of Music Teacher Education, 28(3), 43-57.
- Wang. Y. W., Davidson, M. M., Yakushko, O. F., Savory, H. B., Tan, J. A., & Bieier, J. K. (2003). The Scale of Ethnocultural Empathy: Development, validation, and reliability. Journal of Consulting Psychology, 50(2), 221-234.
ارسال نظر در مورد این مقاله