Document Type : *

Authors

1 Associate Professor in Sociology, Department of Social Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 Assistant Professor in Demography, Department of Social Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

3 PhD in Sociology of Economics and Development, and M.A Student of Social Science Research, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

Abstract

Human resources are the main factors of development in every organization. Those are more important in education system, because this institution trains skilled human resources for other organizations. Therefore, education needs interested people to be more effective in the education system. If a society wants to achieve industry and technology development it should pay attention to different occupational groups of the society, especially teachers. Hence the purpose of this study is to reconstruct female teachers’ semantic understanding of their jobs in Babol. Grounded theory was used to conduct the study. The participants in the research were female teachers in Babol (Mazandaran, Iran) in 2021. Through purposive sampling, semi-structured interviews were conducted with 20 people, which continued until the saturation of data. The theoretical implementation and coding of the text of the interviews led to the extraction of eight categories: interest, preservation of human dignity, satisfaction, lack of respect for rights, appropriate feedback, structural problems, values, unchangeable educational system, high social values, low material values. Contrary to popular belief, teachers considered their jobs to be respectable and of high social value, and at the same time dissatisfied with financial issues and lack of facilities and equipment. Accordingly, the core category was “contentious job satisfaction and burnout due to anomic structure”. Due to the emergence of the core category, it is necessary for education managers to implement programs to promote and improve job motivation and a sense of self-efficacy.

Keywords

  1. اشتراوس، ا.، و کوربین، ج. (1385). اصول روش تحقیق کیفی (ب. محمدی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  2. جوادی، ر.، رسولی، م.، و حسنی، ج. (1398). طراحی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان. نشریه ارگونومی، 7(1)، 10-19.
  3. ریتزر، ج. (1373). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوره معاصر (ا. غروی‌زاد، مترجم). تهران: نشر ماجد.
  4. زردشتیان، ش.، عباسی، ه.، اسماعیلی، م.، و خانمرادی، س. (1394). رابطه درک حمایت سازمانی، درگیری شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی استان همدان. نشریه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(6)، 93-103.
  5. شیربگی، ن.، بلندهمتان، ک.، و تدین سنگانی، پ. (1396). بررسی و مقایسه سطح استقلال کاری درک‌شده معلمان در مدارس. نشریه مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 9(2)، 146-172.
  6. شیربگی، ن.، و آریامنش، م. (1396). بازنمایی معنایی تجارب معلمان از مسیر شغلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 9(31)، 65-84.
  7. صالحی، م.، قنبریان قلندر، پ.، و وکیلی، د. (1399)، درک و تجربه معلمان مدارس از مفهوم سرمایه حرفه ای یک مطالعه پدیدارشناسی. نشریه مدیریت مدرسه، 8(2)، 203-217.
  8. فرامرز‌ پوردارزینی، م.، شیروانی ‌سعادت‌آبادی، م.، و سالاری‌چینه، ا. (1394). بررسی فرسودگی شغلی معلمان. مقاله ارائه‌شده در دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد.
  9. محمدی، ص. (1386). افزایش رضایت شغلی معلمان. روزنامه همشهری، سال پانزدهم، شماره 4274، صفحه 23.
  10. مهدیان، س.، حکیم‌زاده، ر.، صفایی ‌موحد، س.، و صالحی، ک. (1396). بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی‌شان: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی. فصلنامه خانواده و پژوهش، (38)، 37-19.
  11. نیرنیا، ا.، و حسینی، ن. (1398). رابطه بین درک معلمان زبان انگلیسی از دانش پایه و حس خودکارآمدی و رابطه بین آن‌ها در بافت ایرانی. نشریه پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، 9(2)، 629-657.

 

  1. Anastasiou, S. (2014). Factors affecting job satisfaction, stress and work performance of secondary education teachers in Epirus, NW Greece. International Journal of Educational Management, 8(01), 37-53
  2. Homans, G. C. (1974). Social behavior: Its elementary forms (Revised ed.). San Diego, CA: Harcourt Brace Jovanovich
  3. Kappagoda, U. W. M. R. S. (2013) The impact of five-factor model of personality on organizational commitment of English teachers in Sri Lankan government schools. International Journal of Physical and Social Sciences, 3(1), 1-10.
  4. Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756.
  5. Lundberg, C., Gudmundson, A., & Andersson, T. D. (2009). Herzberg’s two-factor theory of work motivation tested empirically on seasonal workers in hospitality and tourism. Tourism Management, 30(6), 890-899.
  6. Miner, J. B. (2005). Organizational behavior one. Essential theories of motivation and leadership. New York: M.E. Sharpe.
  7. Ogochi, G., Kilgoris, R., & Campus, K. (2014). Job satisfaction and teacher effectiveness in selected secondary schools in Trans Mara West District, Kenya. Journal of Education and Practice, 5(37), 125-140.
  8. Rehan Masoom, M. (2020). Teachers’ perception of their work environment: Evidence from the primary and secondary schools of Bangladesh. Education Research International, 2021, 1-12.
  9. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  10. Symeonidis, V., & Stromquist, N. (2020). Teacher status and role of teacher unions in the context of new professionalism. Studia Paedagogica: The Changing Status of the Teaching Profession, 25(2), 23-45
  11. Turner, J. H. (2003). The structure of sociological theory. New York: Wadsworth.
  12. Yusuf, F. A., Olufunke, Y. R., & Valentine, M. D. (2015). Causes and impact of stress on teachers’ productivity as expressed by primary school teachers in Nigeria. Creative Education, 6, 1937-1942.
CAPTCHA Image