نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 کارشناسی ارشد توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

رهبری اخلاقی با افزایش تعهد سازمانی و انگیزه های نوع دوستانه در سازمان ها مرتبط می باشد. بنابراین داشتن رهبری اخلاقی و بهره مندی از جو اخلاقی برای هر سازمان می تواند باعث بروز نتایج مطلوب در کارکنان شود و نتیجه قابل قبولی را در تعهد سازمانی و انگیزه های نوع دوستانه به وجود آورد، از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی کارکنان با نقش میانجی گر انگیزه های نوع دوستانه می باشد. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی براون ،تروینو ، هریسون (2005 ) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (2000 ) و تعهد سازمانی آلن و می یر (1991 ) بود. در ابتدا متغیرهای رهبری اخلاقی، تعهد سازمانی و انگیزه های نوع دوستانه تشریح گردیده است، سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، ابعاد متغیرهـای رهبـری اخلاقـی، تعهـد سـازمانی و انگیزه های نوع دوستانه بررسی شد و سپس با استفاده از تحلیل عـاملی تأییـدی و بـا کمک نرم افزارAMOS وSPSS22 فرضیه های مطرح شده بررسی گردید که بر مبنای نتایج به دست آمده ، بین متغیرهای پژوهش تاثیر معناداری وجود داشت و تمامی فرضیات تحقیق تایید شد. بر اساس یافته های پژوهش، رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی و انگیزه های نوع دوستانه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد تأثیر معناداری دارد. همچنین انگیزه های نوع دوستانه بر تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و رهبری اخلاقی با نقش میانجی انگیزه های نوع دوستانه بر تعهد کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد تأثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image