Document Type : *

Authors

1 Assistant Professor of Crime Prevention Management, Amin University of Police Sciences, Tehran, Iran

2 Instructor of Crime Law and Criminology, University of Applied Science and Technology, Arak, Iran

3 Instructor of Business Management, University of Applied Science and Technology, Arak, Iran

Abstract

Lifestyle is a set of tastes, beliefs, behaviors and behavioral achievements of a person, a group or a culture. Various socio-cultural and religious institutions are trying to explicate the religious lifestyle and implement its components in the religious society. They are doing this through weighting the values and fighting against anti-values to internalize the values. The purpose of internalizing the Islamic lifestyle is to preserve the spiritual and psychological life and security of the society, to strengthen families, to raise a generation of believers and revolutionaries, and to neutralize cultural conspiracies. Along with these revolutionary institutions, some people are also trying to attack the religious beliefs by promoting the western lifestyle and the tendency of the youth towards this type of lifestyle and cause unrest and loss of social security. Clarifying the relationship between Islamic lifestyle as a belief and behavior and social security as a need is very important at it will have a significant impact on the internalization of Islamic lifestyle and, as a result, achieving social security. Therefore, a case study of this important issue in the city of Arak was the aim of this research. To do this, a survey was done using library method and a descriptive approach. The opinion of elites and experts of security and information institutions were obtained to investigate the role of religious lifestyle and its impact on social security in Arak. The study come to the conclusion that adopting the Islamic lifestyle and living in accordance with the Islamic lifestyle has resulted in healthy communication away from destructive factors, and has resulted in the establishment of order and security in the society.
 

Keywords

  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. افتخاری، ا.، و شهباز، ح. (1398). کالبدشکافی ابعاد امنیت از منظر آیت‌الله مهدوی کنی (ره). دانش سیاسی، 16(32)، 317-346.
  4. امیری، س.، و اصغرپور ماسوله، ا. (1395). ظهور دین‌داری گزینشی در میان دختران شهر مشهد: ارائه یک نظریه زمینه‌ای. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 13(2)،1-22.
  5. امیری لرگانی، س.، افتخاری، ا.، و شایگان، ف. (1397). تبیین عناصر مقوم امنیت اجتماعی در منظومة فکری مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی). انتظام اجتماعی، 10(4)، 1-28.
  6. پارسانیا، ح. (1390). روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا.
  7. پیروزمند، ع. (1389). مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی. قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی.
  8. حیدرنژاد، ع.، و مقیمی، م. (1401). طراحی الگوی سبک زندگی اسلامی-ایرانی در راستای بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر قدرت نرم. مطالعات قدرت نرم، 12(28)، 281-304.
  9. خلف‌زاده، ر.، و افتخاری، ا. (1400). مفهوم‌شناسی امنیت در بیانیة گام دوم انقلاب. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 11(23)، 119-159.
  10. طولابی، ز.، صمدی، س.، و مظهری‌نژاد، ف. (1392). بررسی نقش میانجی عزت‌نفس و خودکارآمدی در رابطة بین سبک زندگی اسلامی و سازگاری اجتماعی جوانان شهر مشهد. فصلنامه مطالعات جامعه‌شناسی جوانان، 9(3)، 155-132.
  11. قنبری، ا.، کورنگ بهشتی، س.، و رشیدپور، ع. (1401). فهم عوامل زمینه‌ساز فرهنگی در سبک زندگی ایرانی-اسلامی. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 19(3)، 75-102.
  12. کاویانی، م. (1388). تربیت اسلامی: گذر از اهداف کلی به اهداف رفتاری. پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم، 1(3)، 79-91.
  13. گیدنز، آ. (1386). جامعه‌شناسی (چاپ نوزدهم) (ح. چاوشیان، مترجم). تهران: نشر نی.
  14. محسنی، ر. (1389). تحلیل جامعه‌شناختی امنیت اجتماعی و نقش آن در کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی. فصلنامه نظم و امنیت اجتماعی، 2(4)، 1-23.
  15. موسوی، م.، آهنگران، ج.، و افتخاری، ا. (1397). شاخص‌های بومی امنیت اجتماعی در مقاصد گردشگری جمهوری اسلامی ایران. برنامه‌ریزی توسعه و رفاه اجتماعی، 7(37)، 57-90.
  16. نیازی، م.، اسلامی بناب، ر.، منتظری خوش، ح.، و سخایی، ا. (1397). فراتحلیل مطالعات رابطة بین سبک زندگی و هویت اجتماعی. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 9(16)، 237-267.

 

  1. Ahmed, A. A., Komariah, A., Chupradit, S., Rohimah, B., Nuswantara, D. A., Nuohaunidin, N., …, & Dodi, I. (2022). Investigating the relationship between religious lifestyle and social health among Muslim teachers. HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 78(4), 1-6.
  2. Asmaddy, H., & Rusmawati, S. (2012). Social security wealth and early retirement in public pension scheme. International Journal of Economics and Management, 6(2), 346-359.
  3. Buzan, B. (1983). People, states and fear: An agenda for international security studies in the post-cold war era (2nd). Great Britain: Wheatsheaf Books Ltd.
  4. Christ, A., & Latz, E. (2019). The western lifestyle has lasting effects on metaflammation. Nature Reviews Immunology, 19(5), 267-268.
  5. Dunn, A. L., Anderson, R. E., &Jakicic, J. M. (1998). Lifestyle physical activity interventions: History, short- and long-term effects, and recommendations. American Journal of Preventive Medicine, 15(4), 398-412.
  6. Ghafran, C., & Yasmin, S. (2020). Ethical governance insight from the Islamic perspective and an empirical enquiry, Journal of Business Ethics. 167(2), 513-533.
  7. Ivanova, T. N., Yushchenko, N. A., Ibatova, Aygul Z., & Bahmani, A. (2021). The role of Islamic lifestyle on social security in Russia. HTS Teologiese Studies/Theological Studies,77(1), 1-6.
  8. Jensen, M. (2007). Defining lifestyle. Environmental Sciences, 4(2), 63-73.
  9. Loef, M., & Walach, H. (2012). The combined effects of healthy lifestyle behaviors on all cause morality: A systematic review and meta-analysis. Preventive Medicine, 55(3), 162-170.
  10. Veal, A. J. (2006). The concept of lifestyle: A review. Leisure Studies, 12(4), 233-25
  11. Walsh, R. (2011). Lifestyle and mental health. American Psychologist, 66(7), 579-592.
  12. Wolfers, A. (1952). National security as an ambiguous symbol. Political Science Quarterly, 67(4), 481-502.
CAPTCHA Image