Document Type : Case Study

Authors

1 PhD Candidate, Department of Management, Aliabad Katool Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katool, Iran

2 Associate Professor, Department of Management, Imam Reza International University, Mashhad, Iran

3 Associate Preofessor, Department of Management, Aliabad Katool Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katool, Iran

Abstract

This study was done to explore the impact of strategic agility on the behavioral intentions of customers in Asia Insurance Company. The study is a quantitative correlational research in terms of design, applied in terms of the purpose, and descriptive in terms of the observation and the amount of control on the variables, and survey and field study in terms of the nature and method. The statistical population consisted of 367 employees and experts of Asia Insurance Company in Khorasan Razavi Province, Iran. Using Cochran's formula, 188 employees were randomly selected for this study. The data collection tool was Ahmadzadeh's (2023) Standard Strategic Agility Questionnaire for and Zeithaml et al.'s (1996) Customers Behavioral Intentions Questionnaire. The construct validity of the questionnaires was evaluated and confirmed by confirmatory factor analysis and their reliability was evaluated and confirmed using the composite reliability coefficient. The inferential analysis of the data was done in line with the testing of the hypotheses through structural equations modeling and by using the maximum likelihood estimation method in AMOS. The results of indicated that the strategic agility of Asia Insurance Company impacted the customers’ intention to oral advertismet, intention to recommend the company to others, intention to be loyal to the company, intention to buy more from the company, and intention for paying more.
 
 
 
 

Keywords

  1. آرمان، م.، و شفیعی، م. (۱۳۹۶). قابلیت‌های رقابتی در شرکت‌های دانش‌بنیان مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ۲۵(۸۳)، ۵۰-۲۵.
  2. احمدزاده، م. ا. (۱۴۰۲). ارائه مدل چابکی استراتژیک و بررسی تأثیر آن بر تمایلات رفتاری مشتریان (موردمطالعه: شرکت بیمۀ آسیا) (رسالۀ دکتری منتشرنشدۀ). واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
  3. احمدی، ع. ا.، و عطائی، ن. (۱۴۰۲). بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر عملکرد کسب‌وکارهای الکترونیک با نقش میانجی‌گری توانمندی‌های نوآورانه (موردمطالعه: شرکت دیجی‌کالا در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱). مقاله ارائه شده در سومین کنفرانس بین‌المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی، تهران.
  4. بابایی میبدی، ح.، و علیرضایی، ا. (۱۳۹۸). الگویابی معادلات ساختاری رابطه بین بانکداری الکترونیک و رضایت مشتریان (موردمطالعه: شعب بانک ملی شهرستان سیرجان). فصلنامه علمی اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۸(۲۸)، ۱۷۱-۱۵۱.
  5. باوقار، ف. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر چابکی استراتژیک و رفتار نوآورانه بر رقابت‌پذیری (پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه زنجان، ایران.
  6. بائی، س.، کردنائیج، ا.، و دلخواه، ج. (۱۳۹۵). چابکی استراتژیک در صنعت بانکداری ایران و تأثیر آن بر کارایی. راهبردهای بازرگانی، ۱۳(۸)، ۵۸-۴۴.
  7. بندریان، ر. (۱۳۹۵). ارائه مدل مفهومی چابکی استراتژیک در سازمان‌های پژوهش و فناوری. فصلنامه رشد فناوری، ۱۲(۴۶)، ۱۴-۹.
  8. خورشید. ص.، و مهرگان، م. (۱۳۹۳). سنجش و تحلیل سطح چابکی استراتژیک شرکت‌های بیمه به‌وسیله تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی مبتنی بر سنجههای شباهت. مقاله ارائه‌شده در نخستین کنفرانس ملی آینده‌پژوهی. مدیریت و توسعه، تهران.
  9. رحیمی اقدم، ص.، صنوبر، ن.، و احمدیان، آ. (۱۴۰۲). بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر موفقیت بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط با نقش میانجی رشد شبکه‌محور. مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، ۶(۲)، ۱۹۴-۱۷۷.
  10. عباسی، ف.، و نظری، م. (۱۳۹۶). بررسی رقابت و تمرکز در صنعت بیمه و تعیین استراتژی‎های رقابتی مناسب. مدیریت بازرگانی، ۹(۳)، ۶۶۰-۶۴۱.
  11. غمخواری، س. م. (1400). ارائه مدل چابکی استراتژیک و تعیین وضعیت آن در صنایع دانش‌بنیان. مدیریت سازمان‌های دولتی، 9(۲)، 137-152.
  12. فکور ثقیه، ا.، قوی‌هیکل، م.، و ایلانی، ر. (۱۳۹۹). بررسی تأثیر نیاز مصرف‌کنندگان به منحصربه‌فردبودن، بر رفتار خرید آن‌ها به‌وسیلۀ خوداِبرازی و خودنمایی. تحقیقات بازاریابی نوین، ۱۰(۴)، ۳۶-۱۷.
  13. قاسمی، و. (۱۳۹۲). مدل‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد
    Amos Graphics. تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  14. کاویانی چراتی، م.، قدسی‌پور، س. ح.، و قیدرخلجانی، ج. (۱۳۹۷). چابکی در زنجیره تأمین رقابتی با در نظر گرفتن رفتار مشتریان استراتژیک. پژوهش‌های مهندسی صنایع در سیستم‌های تولید، ۶(۱۲)، ۴۷-۳۳.
  15. گل‌محمدی، ع. (۱۴۰۰). طراحی مدلی برای چابکی استراتژیک با رویکرد قابلیت‌های پویا در صنعت بانکداری (موردمطالعه: بانک‌های فعال در استان ایلام) (پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه ایلام، ایران.
  16. گل‌محمدی چنار، ف.، رستم‌زاده گنجی، ا.، و پورقربان، م. (۱۴۰۲). بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر عملکرد شرکت با نقش میانجی‌گری نوآوری مدل کسب‌وکار (موردمطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان ارومیه). مقاله ارائه شده در نهمین کنفرانس بین‌المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
  17. محمدزاده، گ. (۱۳۹۲). بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر سیستم مدیریت برند و تأثیر آن‌ها بر عملکرد سازمان (موردمطالعه: شرکت‌های برتر معرفی‌شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی) (پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه علوم اقتصادی، تهران، ایران.
  18. موون، ج. س.، و مینور، م. (۱۴۰۰). رفتار مصرف‌کننده. (ک. حیدرزاده. مترجم) (چاپ نهم). تهران: انتشارات کتاب مهربان.
  19. نجاتیان قاسمیه، م. (۱۳۹۷). نگاشت مدل چابکی استراتژیک سازمان (رساله دکتری تخصصی). دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
  20. ویشلقی، م.، زارعی، ع.، و فیض، د. (1400). طراحی الگوی چابکی استراتژیک در رابطه با رونق پایدار تولید بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (موردمطالعه: صنایع خودروسازی). بهبود مدیریت، 15(2)، 127-153.

 

  1. Adomako, S., Amankwah-Amoah, J., Donbesuur, F., Ahsan, M., Danso, A., & Uddin, M. (2022). Strategic agility of SMEs in emerging economies: Antecedents, consequences and boundary conditions. International Business Review, 31(6), 102032.
  2. Ahsan, M., & Ngo-Ye, L. (2005). The relationship between IT infrastructure and strategic agility in organizations. Paper presented at the Eleventh Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Omaha, Nebraska
  3. Al-Qeed, M. A. (2020). Effect of strategic agility dimensions on tourism marketing performance in Jordan (case study on tourism companies in the Amman Region). Humanities and Social Sciences Series, 34(2), 13-36.
  4. Anaza, A. N., & Zhao, J. (2013). Encounter-based antecedents of e-customer citizenship behaviors. Journal of Services Marketing, 27(2), 130-140.
  5. Arbussa, A., Bikfalvi, A., & Marquès, P. (2017). Strategic agility-driven business model renewal: the case of an SME. Management Decision, 55(2), 271-293.
  6. Arokodare, M. A. (2021). The moderating effect of environmental turbulence on the strategic Agility-Performance relationship: Empirical evidence from Lagos state, Nigeria. Business and Management Research, 10(1), 1-1.
  7. Arshad, N., & Pasha, U. (2021). Effect of strategic agility on the relationship of Absorptive Capacity and Firm Performance. Harf-o-Sukhan, 5(4), 452-471.
  8. Bala, A., & Mehta, M. (2023). The accomplishment of organisation agility through transformational leadership and organisation citizenship behaviour. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 19(3-5), 244-254.
  9. Barney, J. (1991). Resource-based view theories of competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
  10. Binuyo, A. O., & Itai, M. M. (2020). Management agility strategies and customer service delivery efficiency: Evidence from selected deposit money banks in Lagos State, Nigeria. World Journal of Innovative Research (WJIR), 8(3), 58-64.
  11. Bowen, G. L., Martin, J. A., Mancini, J. A., & Nelson, J. P. (2000). Community capacity: Antecedents and consequences. Journal of Community Practice, 8(2), 1-21.
  12. Brannen, M. Y., & Mughan, T. (2018). Strategic agility: The critical role of language. In C. Prange, & L. Heracleous (Eds.), Agility X: How organizations thrive in unpredictable times (pp. 54-68). Cambridge: Cambridge University Press.
  13. Chou, Y. M., Polansky, A. M., & Mason, R. L. (1998). Transforming non-normal data to normality in statistical process control. Journal of Quality Technology, 30(2), 133-141.
  14. Christofi, M., Kaufmann, H. R., Vrontis, D., & Leonidou, E. (2013). Cause-related marketing and strategic agility: An integrated framework for gaining the competitive advantage. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 9(4), 518-542.
  15. Clauß, T., & Hock, M. (2014). The effect of strategic agility on business model innovation. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2014, No. 1,
    17621). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
  16. Curtis, T., Abratt, R., Rhoades, D., & Dion, P. (2011). Customer loyalty, repurchase and satisfaction: A meta-analytical review. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 24, 1-26.
  17. Doz, Y., & Kosonen, M. (2008). The dynamics of strategic agility: Nokia's rollercoaster experience. California Management Review, 50(3), 95-118.
  18. Fornell, C., & Larker, D. (1981). Structural equation modeling and regression: guidelines for research practice. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  19. Groth, M. (2005). Customers as good soldiers: Examining citizenship behaviors in internet service deliveries. Journal of Management, 31(1), 7-27.
  20. Haider, S. A., & Kayani, U. N. (2021). The impact of customer knowledge management capability on project performance-mediating role of strategic agility. Journal of Knowledge Management, 25(2), 298-312.
  21. Halizah, S. N. (2022). Development Entrepreneurship Intention as an Effort to Improve the Level of the Consumer Household Economy. Bulletin of Science, Technology and Society, 1(1), 30-34.
  22. Hoque, M. E., Kabir Hassan, M., Hashim, N. M. H. N., & Zaher, T. (2019). Factors affecting Islamic banking behavioral intention: the moderating effects of customer marketing practices and financial considerations. Journal of Financial Services Marketing, 24, 44-58.
  23. Idris, W. M. S., & Al-Rubaie, M. T. K. (2013). Examining the impact of strategic learning on strategic agility. Journal of Management and Strategy, 4(2), 70-78.
  24. Jani, D., & Han, H. (2011). Investigating the key factors affecting behavioral intentions: Evidence from a full‐service restaurant setting. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23(7), 1000-1018.
  25. Jeston, J., & Nelis, J. (2014). Business process management. London: Routledge.
  26. Kohtamäki, M., Heimonen, J., Sjödin, D., & Heikkilä, V. (2020). Strategic agility in innovation: Unpacking the interaction between entrepreneurial orientation and absorptive capacity by using practice theory. Journal of Business Research, 118, 12-25.
  27. Le, X. C. (2023). Customers’ positive WOM toward m-banking: A standpoint of extended fairness theory and value-in-use. Journal of Science and Technology Policy Management.
  28. Meyer M. (2007). Finding performance: the new discipline in management. In A. Neely (Ed.), Business performance measurement: Unifying theory and integrating practice (pp. 113-124). Cambridge: Cambridge University Press.
  29. Meyer, T., Barnes, D. C., & Friend, S. B. (2017). The role of delight in driving repurchase intentions. Journal of Personal Selling & Sales Management, 37(1), 61-71.
  30. Nyamrunda, F. C., & Freeman, S. (2021). Strategic agility, dynamic relational capability and trust among SMEs in transitional economies. Journal of World Business, 56(3), 101175.
  31. Ravichandran, T. (2018). Exploring the relationships between IT competence, innovation capacity and organizational agility. The Journal of Strategic Information Systems, 27(1), 22-42.
  32. Roth, A. V. (1996). Achieving strategic agility through economies of knowledge. Planning Review, 24(2), 30-36.
  33. Salih, A. A., & Alnaji, L. (2014). Impact of strategic thinking and strategic agility on strategic performance: A case study of Jordanian insurance industry companies. International Review of Management and Business Research, 3(4), 1871.
  34. Saputra, R., & Nasution, Y. (2023). The effect of strategic agility, entrepreneurial leadership and innovation capability on SME’s performance. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17(4), 2825-2848.
  35. Shin, H., Lee, J. N., Kim, D., & Rhim, H. (2015). Strategic agility of Korean small and medium enterprises and its influence on operational and firm performance. International Journal of Production Economics, 168, 181-196.
  36. Smith, A., & Reynolds, N. (2009). Affect and cognition as predictors of behavioral intentions towards services. International Marketing Review, 26(6), 580-600.
  37. Suradi, S., Mahrinasari, M. S. M., & Hasnawati, S. (2020). The mediating effect of strategic agility in the relationship of supply chain management activities and firm performance of the textile industry of Indonesia. International Journal of Supply Chain Management, 9(3), 649-656.
  38. Tufan, C., & Mert, I. S. (2023). The sequential effect of absorptive capacity, strategic agility, and sustainable competitive advantage on sustainable business performance of SMEs. Environmental Science and Pollution Research, 30(19), 55958-55973.
  39. Wangasa, C. N. (2018). Effect of Strategic Agility on the Performance of Commercial Banks in Kenya (Doctoral dissertation). University of Nairobi.
  40. Weber, Y., & Tarba, S. Y. (2014). Strategic agility: A state of the art introduction to the special section on strategic agility. California Management Review, 56(3), 5-12.
  41. Wiklund, J., & Shepherd, D. (2003). Aspiring for, and achieving growth: The moderating role of resources and opportunities. Journal of Management Studies, 40(8), 1919-1941.
  42. Young, M. R., DeSarbo, W. S., & Morwitz, V. G. (1998). The stochastic modeling of purchase intentions and behavior. Management Science, 44(2), 188-202.
  43. Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1996). The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing, 60(2), 31-46.
  44. Zhang, M., Wang, Y., & Olya, H. (2022). Shaping social media analytics in the pursuit of organisational agility: a real options theory perspective. Tourism Management, 88, 104415.
  45. Zhu, D. H., Sun, H., & Chang, Y. P. (2016). Effect of social support on customer satisfaction and citizenship behavior in online brand communities: The moderating role of support source. Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 287-293.
CAPTCHA Image