Document Type : *

Author

Assistant Professor of Sociology, Department of Sociology, Arak University, Arak, Iran

Abstract

Cultural consumption is a social activity and daily behavior, and culture is produced or fertilized by these actions. Cultural consumption organizes our lifestyle and the shape of our needs and desires, and provides the necessary materials for creating our imaginations and dreams. It shows social differences and distinctions and shows our secondary products in using existing tools. In recent years, considering the importance of cultural consumption in Iran, several studies have been conducted in this regard. Due to the abundance and diversity of research conducted in the field of cultural consumption, a combination of research in this area like a meta-analysis seems to be necessary. The main question of this research is: What are the most important factors affecting cultural consumption research conducted in Iran? Meta-analysis method was used for this study. Population of the study consisted scientific papers on the factors of cultural consumption, published between 2001 and 2021. Comprehensive Meta-analysis software was used to conduct the meta-analysis of articles. The results showed that Socio-Economic Status (SES), cultural capital, age, and social relations, compared to other factors, had more significant impact on cultural consumption in Iran. The results showed that the relationship between SES and cultural consumption in the reviewed studies is positive and at a medium level (effect size=0.37). The relationship between cultural capital and cultural consumption in the studies reviewed is positive and at medium level (effect size=0.32). Results showed that the combined effects of the relationship between age and cultural consumption in the reviewed studies is negative and low (0.26).

Keywords

  1. اسماعیلی، ر.، و فهامی، ح. (1391). رابطه مصرف کالاهای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی شهروندان در شهر اصفهان، مطالعات جامعه­شناختی شهری، 5(1)، 121 –
  2. بوردیو، پ. (1389). مسائل جامعه‌شناسی (پ. ایزدی، مترجم). تهران: انتشارات نسل آفتاب.
  3. پایگاه خبری مهر، مصاحبه با سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، کد خبر 3029680، در تاریخ 30 در 1394، دسترسی در اینترنت با آدرس

http://www.mehrnews.com/news/3029680

  1. حاجی‌زاده، ر.، رضوی، ا. (1394). مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: جوانان 18 الی 29 ساله شهرستان خوی)، مطالعات جامعه‌شناختی، 8(29)، 93-112.
  2. رشیدپور، ع. (1388). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان، مدیریت فرهنگی، 3(6)، 55 - 74.
  3. علیخواه، ف. (1386). پیامدهای سیاسی مصرف‌گرایی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1(1)، 231 - 256.
  4. غیاثوند، ا. (1390). سبک مصرف کتاب و وضعیت کتابخانه‌های عمومی در شهر تهران، تهران: نشر جامعه و فرهنگ.
  5. فاضلی، م. (۱۳۸۲). مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق
  6. کاظمی، ع. (1388). پرسه­زنی و زندگی روزمره ایرانی، تهران: انتشارات آشیان.
  7. کاظمیان، م.، و همتی، ز. (1394). جامعه­شناسی مصرف سینما، بجنورد: انتشارات در قلم.
  8. کاظمی، ع. (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  9. مهتدی، م. (1388). پژوهشی درباره کتاب و کتاب‌خوانی در ایران، ماهنامه نسیم، ویژه‌نامه نوروز 88، 1-5.
  10. مهدوی، م.، و تمیز، ر. (1387). کج‌رفتاری و اوقات فراغت (مطالعه موردی آسیب­های اجتماعی جوانان شهر تبریز)، پژوهش‌نامه علوم اجتماعی، 2(1)، 5-25.
  11. الیاسی، م.، پرده‌دار، ف.، ترشیزی، س.، خوش­فر، غ.، و دنکو، م. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان. جامعه پژوهی فرهنگی، 2(2)، 55-76.

 

  1. Borenstein, M., Hedges, L., Higgins, J., & Rothstein, H. (2009). Introduction to Meta-Analysis, UK: Wiley & Sons publication.
  2. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University Press.
  3. Coulangeon, P. (2015). Leisure and Cultural Consumption: The European Perspective, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 13(1), 837-845.
  4. Egger, M., Smith, D., & Altman, D. (2001). Systematic Reviews in Health Care- Meta-Analysis in cotext, London: BMJ Books
  5. Fisher, K., & Robinson, J. (2011). Daily life in 23 countries. Social Indicators Research, 101, 295–304.
  6. Ganzeboom, H. (1982). Explaining differential participation in high-cultural activities: a confrontation of information processing and status seeking theories, In Raub, W. (Ed.), Theoretical Models and Empirical Analyses: Contributions to the Explanation of Individual Actions and Collective Phenomena (pp. 186-205). E.S. – Publications, Utrecht: 1982.
  7. Katz-Gerro, T., & Sullivan, O. (2010). Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status, Time and Society, 19(2), 193- 219.
  8. Li, S. (2010). The Effectiveness of Corrective Feedback in SLA: A Meta-Analysis, Language Learning, 60(2),309–365.
  9. Nakai, M. (2001). Sociology of Consumption, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 4(1), 757-764.
  10. Storey, J. (1999). Cultural Consumption and Everyday Life. UK: Oxford University press.
CAPTCHA Image