Document Type : *

Authors

1 PhD Candidate in Economic and Development Sociology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The progress, development and dynamism of societies depend on the forces affecting them. Children and young adults as the future generations and decision makers will become useful and effective people for society if they go properly through the process of socialization. By their presence and activity in various social and economic fields, they will create stability in society. Thus, a society can have pioneers who have invested in the education of their children. The function of socialization is to adapt people with the dominant culture of the society. The transfer and continuation of values that aren’t in line with the economic development of societies shows that socialization hasn’t been successful. The purpose of this study is to identify the factors influencing the socialization of consumption among the youth of Tehran. Twenty-three participants of 20 to 35 were selected purposefully for the study. According to the coding process, the central category was “continuity of multiplicity of consumption behavior”. The central category showed that the consuming behavior of the society is not a coherent and integrated one and psychological, economic and socio-cultural causes, contextual conditions (economic and cultural characteristics of the family, sanctions and irresponsibility of the producer and the decreasing influence of parents), and intervening conditions such as social role-modeling and family upbringing style have caused the transfer of different cultural values and patterns to individuals, some of which push the society towards development and others do not. Due to the transfer of these values, it can be said that the function of consumption socialization has been disrupted and it has failed to adapt consumers with the dominant culture of the society and push the society towards development.

Keywords

  1. ابراهیمی ­نیا، س.، افشانی، ع.، و روحانی، ع. (1397). از مصرف­ پایی تا حسرت مصرف، کاوشی زمینه‌مند از بسترهای اجتماعی شکل­ گیری چشم و هم چشمی در خرید مصرف بین زنان مشهد. جامعه ­شناسی کاربردی، 29(4)، 123-146.
  2. بافنده زنده، ع.، و دانای نعمت­ آباد، ن. (1396). تحلیل ترجیحات مصرف کنندگان در خرید کالای داخلی یا خارجی، با مدل سازی عامل بنیان. تحقیقات بازاریابی نوین، 7(1)، 131-152.
  3. باینگانی، ب.، ایراندوست، ف.، و احمدی، س. (1392). سبک زندگی از منظر جامعه شناسی: مقدمه‌ای بر شناخت و واکاوی مفهوم سبک زندگی. مهندسی فرهنگی، (77)، 56-74.
  4. بنی فاطمه، ح.، و حسین نژاد، ف. (1391). مصرف­ گرایی در جامعه و تأثیر آن بر محیط زیست شهری: رویکردی نوین. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 1(1/239-61.
  5. بودون، ر. (1383). منطق کنش اجتماعی (نیک‌گهر، مترجم). تهران: توتیا.
  6. ترنر، ج. (1378). مفاهیم و کاربردهای جامعه شناسی (م. فولادی، و م. ع. بختیاری، مترجمان). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  7. ثقفی، م.، و شالچی، و. (1392). عطش منزلت در جامعه ایرانی. مجله جامعه‌شناسی ایران، 14(2)، 30-56.
  8. حاجی زاده، م.، و یوسفی، ف. (1392). بررسی برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با فرهنگ مصرف در میان شهر یزد. مطالعات راهبردی زنان، 16(61)، 271-231.
  9. حقیقی، م.، و حسین­زاده، م. (1388). مقایسه میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامدهای آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات. پژوهش­ های مدیریت در ایران، 21(4)، 139-103.
  10. دهقان­ زاده، س.، و احمدیان، ف. (1395). بررسی مقایسه ­ای اصل لذت در فلسفه چارواکه و فلسفه اپیکوری. پژوهش­ های فلسفی-کلامی، 18(1)، 143-167.
  11. روشه، گ. (1393). مقدمه­ای بر جامعه شناسی عمومی: سازمان اجتماعی(ه. زنجانی زاده، مترجم). تهران: سمت.
  12. رئیسی، م.، شریفی، س.، و طغرایی، م. (1395). شناسایی و رتبه ­بندی عوامل مؤثر بر مصرف برندهای خارجی در صنعت مد لباس: شهر اصفهان. تحقیقات بازاریابی موین، 20، 120-95.
  13. سیدی­نیا، ا. (1388). مصرف و مصرف ­گرایی از منظر اسلام و جامعه ­شناسی اقتصادی. اقتصاد اسلامی، 8(6)، 178-151.
  14. شرف الدین، ح. (1394). مصرف گرایی در سبک زندگی مدرن و مذهبی. پژوهشنامه سبک زندگی، 1(1)، 30-7.
  15. شیری، ع. (1397). سیاست­گذاری جنایی از کنترل درونی تا کنترل بیرونی جرم. سیاست‌گذاری عمومی، 4(3)، 121-103.
  16. صادقی، ح.، و محمدغفاری، ح. (1388). نقش الگوی مصرف در اقتصاد تولیدگرا. راهبرد یاس، 18(1)، 292-268.
  17. صدیق اورعی، غ. (1374). جامعه شناسی مسائل اجتماعی جوانان. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.
  18. صدیق اورعی، غ.، فرزانه، ا.، و باقری، م. (1399). مبانی جامعه شناسی (مفاهیم و گزاره‌های پایه). تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  19. عزتی، ن. (1397). جامعه ­پذیری اقتصادی جوانان شهر تهران: علل و موانع (پایان نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه شهید بهشتی، ایران.
  20. غلامرضایی، ع. (1389). مبانی مصرف­گرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تأکید بر رسانه ملی. فصلنامه پژوهش ­های ارتباطی، 1، 30- 11.
  21. فاضلی، م. (1382). مصرف و سبک زندگیو تهران: نشر صبح صادق.
  22. فلیک، ا. (1391). درآمدی بر تحقیق کیفی (ه. جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
  23. کوشا، غ. (1389). کنترل اجتماعی غیررسمی از منظر آیات و روایات. معرفت فرهنگی اجتماعی، 1(3)، 88-69.
  24. کوشا، غ.، و ساجدی، ا. (1393). خانواده و مدیریت الگوپذیری نوجوان. اسلام و پژوهش ­های تربیتی، 6(11136-113.
  25. محمدپور.، ه.، پورشیخیان، ع.، و عظیمی، ر. (1390). بررسی رابطه بین سبک و شیوه زندگی با فرهنگ مصرف و مصرف­ گرایی: مورد مطالعه شهرستان آستارا. فصلنامه علوم اجتماعی، 7(2869-79.
  26. موحدزاده، ب.، و صفایی، ر. (1396). مقایسه رشد اجتماعی، شناختی-حرکتی و مشکلات رفتاری دانش ­آموزان اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک. سلامت اجتماعی، 5 (1)، 56-48.
  27. نقدی، ا.، و روشنایی، ع. (1391). روش­ های تربیتی پدران در خانواده‌های ایرانی از نگاه جوانان. توسعه اجتماعی ایران، 4(3)، 52-39
  28. نوروزی، ح.، و احمدی، ر. (1396). بررسی و رتبه بندی علل تمایل مصرف کنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی. مدیریت توسعه و تحول، 96، 269-259.
  29. نیک گهر، ع. (1387). مبانی جامعه شناسی. تهران: توتیا
  30. وارسته ­فر، ا.، و مختاری، ه. (1388). بررسی الگوی مصرف نزد زنان شهر تهران. فصلنامه پژوهش اجتماعی، 2(5)، 62-41.

 

  1. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes50(2), 179-211.
  2. Chan, K. (2006). Consumer socialization of Chinese children in schools: analysis of consumption values in textbooks. Journal of Consumer Marketing, 23(3), 125-132.
  3. Froblich, K. L., & Potvin, L. (1999). Collective lifestyles as the target for health promotion. Canadian Journal of Public Health90(1), S11-S14.
  4. Gardner, S. K. (2010). Contrasting the socialization experiences of doctoral student in high and low completing department: A qualitative analysis of disciplinary contexts at one institution. The Journal of Higher Education, 81(1), 61-81.
  5. Godazgar, H. (2007). Islam versus consumerism and postmodernism in the context of Iran, Social Compass, 54(3), 389-418.
  6. Huang, C. C., Wang, L. R., & Warrener, C. (2010). Effects of domestic violence on behavior problems of preschool-aged children: Do maternal mental health and parenting mediate the effects? Children and Youth Services Review32(10), 1317-1323.
  7. Kerrane, B., Bettany, S. M., & Kerrane, K. (2015). Siblings as socialization agents: Exploring the role of ‘sibship’in the consumer socialization of children. European Journal of Marketing, 49(5/6), 713-735.
  8. Kim, C., Yang, Z., & Lee, H. (2015). Parental style, parental practices, and socialization outcomes: An investigation of their linkages in the consumer socialization context. Journal of Economic Psychology49, 15-33.
  9. Martin-Sanchez, M., & Flores-Rodriguez, C. (2018). Freedom and obedience in western education. Journal of Pedagogy9(2), 55-78.
  10. Moschis, G. P., & Churchill Jr, G. A. (1978). Consumer socialization: A theoretical and empirical analysis. Journal of Marketing Research, 15(4), 599-609.
  11. Osaiyuwu, A., Burch, S., & Sandu, A. (2021). Acceptance, obedience and resistance: Children's perceptions of street trading in Nigeria. Children & Society, 36(1), 5-36.
  12. Otto, A. (2013). Saving in childhood and adolescence: Insights from developmental psychology. Economics of Education Review33, 8-18.
  13. Stayton, D. J., Hogan, R., & Ainsworth, M. D. S. (1971). Infant obedience and maternal behavior: The origins of socialization reconsidered. Child Development, 42 (4), 1057-1069.‏
  14. Thaichon, P. (2017). Consumer socialization process: The role of age in children's online shopping behavior. Journal of Retailing and Consumer Services 34, 38–47.
  15. Tubaro, P., & Casilli, A. (2010). An ethnographic seduction: how qualitative research and agent-based models can benefit each other. Bulletin of
  16. Xiao, J. J. (2008). Applying behavior theories to financial behavior. In Handbook of consumer finance research(pp. 69-81). New York, NY: Springer. Sociological Methodology, (106), 59-74.
CAPTCHA Image